Ξεκινά στις 19 Ιουλίου το 19o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας-δείτε το πρόγραμμα

Το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας πραγματοποιείται φέτος από τις 18 έως τις 25 Ιουλίου.

Το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας πραγματοποιείται φέτος από τις 18 έως τις 25 Ιουλίου.  Διοργανώνεται για δέκατη ένατη συνεχόμενη χρονιά στην Καλαμάτα, της οποίας Δήμαρχος είναι ο Παναγιώτης Ε. Νίκας, από το Διεθνές Κέντρο Χορού με Καλλιτεχνική Διευθύντρια τη Βίκυ Μαραγκοπούλου.



Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μετά από δεκαεννέα χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας, είναι πλέον γνωστό σε όλους για τη σταθερή του συμβολή στην καλλιτεχνική ζωή της χώρας. Επίτευγμα πολιτιστικής αποκέντρωσης, έχει χαρακτηριστεί πρότυπο και έχει επαινεθεί επανειλημμένως για την παραδειγματική λειτουργία του, τη διαρκή ανάπτυξη και τη σταθερή πορεία του, που το κατατάσσουν σε ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ χορού και τα μεγάλα ευρωπαϊκά πολιτιστικά γεγονότα.



Με το έργο που επιτελούν, το Διεθνές Κέντρο Χορού και το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού έχουν πλέον συνδέσει άρρηκτα την Καλαμάτα με τον σύγχρονο χορό και την τοπική κοινότητα με τον πολιτισμό.



Επιβεβαιώνοντας τους στόχους του, το Φεστιβάλ εντάσσει κάθε χρόνο τις παραστάσεις του προγράμματός του σ’ ένα περιβάλλον διαρκούς εμβάθυνσης, μέσα από τη δημιουργία ενός παράλληλου χώρου θεωρητικής υποστήριξης και επαγγελματικής εκπαίδευσης, και έχει συμβάλει καθοριστικά τόσο στη διαμόρφωση ενός κοινού για τον σύγχρονο χορό όσο και στη διεύρυνση των προσδοκιών αυτού του κοινού.



Όραμά του είναι να συνεχίσει ν’ αναδεικνύει την τέχνη του χορού προσελκύοντας όλο και μεγαλύτερο κοινό, να συμβάλλει στην εκπαίδευση των φιλότεχνων και να εμπλουτίζει με κάθε τρόπο τις προσλαμβάνουσες των θεατών από το τοπίο του χορού. Στη συνείδηση όλων όσοι το έχουν επισκεφθεί, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταγραφεί ως μια έντονη καλλιτεχνική εμπειρία και καλλιτεχνικό γεγονός υψηλού επιπέδου, που δημιουργεί ένα μοναδικό πλαίσιο συνύπαρξης καλλιτεχνών και κοινού.



Το Φεστιβάλ σε δύσκολες εποχές

Όπως είναι φυσικό, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα έχουν επηρεάσει τα τελευταία χρόνια τη διάρκεια και τον αριθμό των παραστάσεων του Φεστιβάλ Χορού, επιφέροντας τις αναγκαίες περικοπές. Ωστόσο, σε μια εποχή που ο πολιτισμός βάλλεται από διάφορες κατευθύνσεις, το Φεστιβάλ επιλέγει να διατηρήσει το υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο των παραστάσεων του προγράμματος, στο πλαίσιο των οικονομικών του δυνατοτήτων. Είναι μεγάλο ευτύχημα το γεγονός ότι, με την υποστήριξη του Υπουργείου, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μπόρεσε να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Αυτή η συνθήκη χρηματοδότησης τού δίνει ακόμα τη δυνατότητα να φέρνει το ελληνικό κοινό σε επικοινωνία με τους μεγάλους καλλιτέχνες του διεθνούς χώρου. Η επικοινωνία αυτή αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα στις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα.



Το Φεστιβάλ Χορού επιλέγει επίσης να επενδύσει στο εκπαιδευτικό του όραμα, προτείνοντας εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξίσου υψηλής ποιότητας, όπως κάθε χρόνο. Γνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι έλληνες πολίτες, εφαρμόζει πολιτική συγκράτησης των τιμών των εισιτηρίων, έχοντας παράλληλα καθιερώσει ειδικές εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών.



Όσον αφορά την ελληνική παραγωγή, στόχος του Φεστιβάλ ήταν και είναι ν’ αναδεικνύει τους έλληνες χορογράφους και να δημιουργεί ένα δίαυλο επικοινωνίας της εγχώριας σκηνής με τη διεθνή. Η πολυσυζητημένη «εξωστρέφεια» είναι μια σχέση που χτίζεται με πολύ κόπο, και το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εφαρμόζει αυτή την τακτική ήδη πολλά χρόνια πριν ξεκινήσει αυτή η συζήτηση. Ειδικά σε μια περίοδο που, λόγω της γενικότερης κατάστασης στον πολιτισμό, αυτό γίνεται ανάγκη, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας δίνει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην προώθηση των ελληνικών παραγωγών χορού στο διευρυμένο δίκτυό του, μέσω του καλλιτεχνικού του προγραμματισμού αλλά και της συμμετοχής του σε διεθνή δίκτυα, όπου εκπροσωπεί την Ελλάδα, όπως για παράδειγμα το δίκτυο Aerowaves.



Σε εποχές κρίσης, η τέχνη επαναφέρει στη σκέψη μας τη δύναμη της δημιουργίας που τόσο έχουμε ανάγκη για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και συμβάλλει στο να ξαναβρούμε και να επαναφέρουμε στη ζωή μας την τόσο αναγκαία σε όλους μας προοπτική. Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας δεν ξεχνά ότι το κοινό, όσο πιο δύσκολες στιγμές περνά, τόσο περισσότερο έχει ανάγκη την τέχνη όχι μόνο ως τροφή για τη σκέψη, αλλά και ως δεξαμενή απ’ όπου μπορεί ν’ αντλεί δύναμη, παρηγοριά και την απαραίτητη αισιοδοξία για ν’ αντιμετωπίσει τις δύσκολες καταστάσεις.



Η ταυτότητα του φετινού Φεστιβάλ: Ξανακοιτώντας την ιστορία, αναζητώντας το μέλλον

Ακολουθώντας στην πράξη την ανάγκη για το ουσιώδες, όπως εξάλλου επιβάλλουν και οι ιστορικές συγκυρίες, το Φεστιβάλ διατηρεί, στο πλαίσιο της συλλογιστικής με την οποία διαμορφώνει τον προγραμματισμό του τα τελευταία χρόνια, ορισμένες σταθερές ως προς την επιλογή των καλλιτεχνών που φιλοξενεί: καλλιτέχνες που έχουν σημαδέψει την ιστορία του χορού (Μαίρυ Βίγκμαν), χορογράφοι που έχουν διαγράψει μια σημαντική διεθνή πορεία μέσα από το προσωπικό καλλιτεχνικό τους στίγμα και έχουν αφήσει ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στην ιστορία του σύγχρονου χορού (Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ, Βιμ Βαντεκέυμπους), χορογράφοι που έχουν ν’ αφηγηθούν μια ιστορία γεμάτη νόημα για την ανθρωπότητα και διακρίνονται στο διεθνές στερέωμα για την πρωτοποριακή καλλιτεχνική γραφή τους (Ρασίντ Ουραμντάν), «ανακαλύψεις» του Φεστιβάλ, καλλιτέχνες που αξίζει να παρακολουθήσει κανείς την εξέλιξη και ωρίμανσή τους (Κούντους Ονικέκου, Φαμπιάν Μπάρμπα, Γιάννης Μανταφούνης και Μέυ Ζαρύ), προσωπικότητες καθοριστικές για τη διαμόρφωση του τοπίου του χορού στην Ελλάδα (Δημήτρης Παπαϊωάννου), καθώς και έλληνες καλλιτέχνες που έχουν αναδειχθεί μέσα από την ωρίμανση του καλλιτεχνικού τους έργου (Αγγελική Στελλάτου) ή που διαφαίνεται ότι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο τοπίο του σύγχρονου χορού (Ίρις Καραγιάν) ή που, αν και πρωτοεμφανιζόμενοι, αξίζουν την προσοχή μας (Γιάννης Νικολαΐδης).



Οι αναβιώσεις έργων ρεπερτορίου είναι μια συνήθης τακτική των μεγάλων ομάδων. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, στον ευρωπαϊκό χώρο διακρίνεται μια διάθεση με κάθε τρόπο επανανάγνωσης ή επαναφοράς σημαντικών έργων της ιστορίας του χορού. Η περίοδος των τελευταίων τριάντα χρόνων υπήρξε καθοριστική γι’ αυτό που έχει διαμορφωθεί ως σύγχρονος χορός σήμερα. Βρισκόμαστε σε μια εποχή που αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε το ιστορικό βάρος της κληρονομιάς του χορού, και έχει έρθει η στιγμή ν’ αναμετρηθούμε μ’ αυτό. Βρισκόμαστε επίσης μπροστά σε μια νέα γενιά καλλιτεχνών και κοινού, απέναντι στην οποία πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες νιώθουν την ανάγκη να ρίξουν ένα νέο βλέμμα στα σημαντικά έργα της πορείας τους.



Πολλοί νέοι καλλιτέχνες, από τη δική τους πλευρά, αναζητώντας φωνή και ταυτότητα, βρίσκονται απέναντι σ’ αυτή την ανάγκη να δουν με άλλη οπτική την ιστορία. Όταν αναβιώνει ένα έργο, πολλά πράγματα είναι αδύνατον ν’ αποκατασταθούν – άλλωστε οι ιστορικές συνθήκες μέσα στις οποίες παράγεται μια παράσταση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της. Όμως αυτές οι αναβιώσεις έχουν κάτι σημαντικό να μας πουν για τη δική μας ιστορική συνθήκη. Αν ξαναδιαβάζουμε τα έργα με άλλο μάτι, αν συνυπάρχουμε μαζί τους απαιτώντας κάτι, είναι ίσως γιατί καταλαβαίνουμε ότι σ’ αυτή την «κρίση» πιο πολύ απ’ όλα διακυβεύεται ο πολιτισμός μας.



Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συντονίζεται όπως πάντα μ’ αυτές τις πανευρωπαϊκές αναζητήσεις, που δεν μπορούν παρά να μας αφορούν. Η διάθεση ενδοσκόπησης και εκ νέου ανάγνωσης της ιστορίας είναι μια ανάγκη και για τον ελληνικό χώρο –σημείο και αυτό των καιρών. Σ’ αυτές τις δύσκολες εποχές, η μνήμη, η επαφή με το ιστορικό υλικό, η συνειδητοποίηση της καταγωγής και της ταυτότητας αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, αφού χωρίς αυτά δύσκολα μπορεί κανείς να οραματιστεί και να σχεδιάσει ένα μέλλον.



Η αγωνία για την εκ νέου ανάγνωση του παρελθόντος αντικατοπτρίζει αυτή την αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου για το μέλλον και την ανάγκη του για επαφή με τη μνήμη και την ιστορία. Σημαντικοί καλλιτέχνες όπως η Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ και ο Βιμ Βαντεκέυμπους παραδίδουν στις νεότερες γενιές έργα που σημάδεψαν την πορεία τους και ταυτόχρονα την ιστορία του χορού, ερμηνευμένα από νέους χορευτές: οι αναβιώσεις των Drumming και What the body does not remember εκπροσωπούν αυτή την κατεύθυνση με τον πιο αντιπροσωπευτικό τρόπο. Το What the body does not remember ζωντανεύει τα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν η «νουβέλ ντανς» των γάλλων χορογράφων είχε φτάσει στο όριό της και ο Βιμ Βαντεκέυμπους έριξε φως στη διάχυτη ανάγκη για μια νέα κατεύθυνση στη δραματουργία και για μια νέα χορογραφική γραφή, που ανασύρει το υλικό από τα βάθη της ανθρώπινης φύσης. Το Drumming ζωντανεύει τα τέλη της δεκαετίας του ’90, τη στιγμή που η δόξα της Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ έφτανε στο απόγειό της, καθώς κατάφερνε να ενσαρκώσει στις χορογραφίες της το πνεύμα των καιρών: τη στιγμή που το χρυσαφένιο, γεμάτο ελπίδα και αισιοδοξία πέρασμα στη νέα χιλιετία δεν μαρτυρούσε τίποτα απ’ όσα θ’ ακολουθούσαν.



Η αναδίφηση στην πολιτική ιστορία με τρόπο προσωπικό και βαθιά ερευνητικό, η διεισδυτική ματιά που μετατρέπει σε εικόνες και κινητικό υλικό τα μεγάλα ερωτηματικά του ανθρώπου χαρακτηρίζουν τις παραστάσεις Exposition universelle του Ρασίντ Ουραμντάν και STILL/life του Κούντους Ονικέκου. Η διάθεση ενδοσκόπησης είναι διάχυτη και μεταφράζεται σε διάθεση για λόγο ουσιαστικό, ο οποίος χωρίς να εξωραΐζει τα πράγματα πηγαίνει κατευθείαν στο βάθος τους και από εκεί αντλεί την ποιητική του δύναμη (Exposition universelle του Ρασίντ Ουραμντάν, STILL/life του Κούντους Ονικέκου, ΜΕΣΑ του Δημήτρη Παπαϊωάννου, μικρές ζωές ή το σώμα που κατοικώ της Αγγελικής Στελλάτου, Μητέρες της Ίριδας Καραγιάν).



Η αναζήτηση σημείων αναφοράς σε έργα της πρωτοπορίας των αρχών του αιώνα είναι μια ακόμα χαρακτηριστική τάση της διεθνούς σκηνής, που στο φετινό πρόγραμμα εκπροσωπείται από το έργο Μια βραδιά χορού της Μαίρυ Βίγκμαν που παρουσιάζει ο Φαμπιάν Μπάρμπα αλλά και από την αστικής φύσης νέα χορογραφική προσέγγιση στο Το απομεσήμερο ενός Φαύνου 100 + 1 χρόνια μετά
του Γιάννη Νικολαΐδη, ο οποίος αναζητά στο λεξιλόγιο του προγόνου Βασλάβ Νιζίνσκι ένα διεισδυτικό και ειλικρινές βλέμμα πάνω στους ανθρώπους και τις σχέσεις τους.



Η ανάδειξη του χώρου του ελληνικού σύγχρονου χορού, με τις ιδιαιτερότητες και τη δυναμική του, είναι μια ακόμα κατεύθυνση του φετινού προγράμματος. Το κοινό του Φεστιβάλ θα έρθει σε επαφή με μια ευρεία γκάμα ελληνικών παραγωγών, από μικρές έως μεγάλες, από βαθυστόχαστες μέχρι σουρεαλιστικές. Το σώμα, η μνήμη και η δημιουργικότητά του είναι κοινό σημείο αναφοράς των ελλήνων δημιουργών  (ΜΕΣΑ του Δημήτρη Παπαϊωάννου, μικρές ζωές ή το σώμα που κατοικώ της Αγγελικής Στελλάτου, Pausing των Γιάννη Μανταφούνη και Μέυ Ζαρύ, Μητέρες της Ίριδας Καραγιάν).

Η παράσταση ΜΕΣΑ του Δημήτρη Παπαϊωάννου υπήρξε ένα συναρπαστικό πείραμα με τη διάρκεια και την αντίληψη του κοινού για το τι είναι μια παράσταση. Στη διασκευή ειδικά για το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας παρουσιάζεται ως in situ εγκατάσταση βίντεο. Τα έργα ΜΕΣΑ, μικρές ζωές ή το σώμα που κατοικώ και Μητέρες αποδεικνύουν έμπρακτα ότι η δημιουργική έρευνα μπορεί να οδηγήσει σε μια νέα χορογραφική γλώσσα που αναδεικνύει τις δυνατότητες των εξαιρετικών ελλήνων χορευτών και βρίσκει τον τρόπο να επικοινωνήσει μ’ ένα όλο και ευρύτερο κοινό. Η χορογραφική δημιουργία στηρίζεται στους χορευτές, και δεν θα μπορούσε κανείς ν’ αγνοήσει τη σημασία της παρουσίας τόσο των δημιουργών που ερμηνεύουν οι ίδιοι τα έργα τους επί σκηνής, της Αγγελικής Στελλάτου και του Γιάννη Μανταφούνη, όσο και των εξαιρετικών νέων χορευτών Ιωάννας Αποστόλου, Χαράς Κότσαλη, Ιωάννας Παρασκευοπούλου, Γιάννη Νικολαΐδη και Κατερίνας Λιόντου. Η παρουσία τους και οι διακρίσεις τους σε Ελλάδα και εξωτερικό κάνουν περήφανη την κοινότητα του χορού και μας υπενθυμίζουν τον καθοριστικό ρόλο της εκπαίδευσης.

Σημαντική θέση και στο φετινό πρόγραμμα καταλαμβάνουν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Το καθημερινό σεμινάριο θα καθοδηγήσει φέτος ο Ισπανός Χόρχε Κρέσις, γνωστός στο χώρο των χορευτών για τις εξαιρετικές επιδόσεις του, ως εκπαιδευτικός, και για την τεχνική του, η οποία βασίζεται στη  δυναμική που αναπτύσσεται ανάμεσα στο σώμα και το έδαφος.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται επίσης το ερευνητικό εργαστήρι χορογραφίας playforKALAMATADANCEFESTIVAL, ένας ακόμα σταθμός του διεθνούς προγράμματος playforPLACE, για τον οποίο η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη συμπράττει με τη Σάνια Στριμπάκου –από τις πιο καλές ελληνίδες χορεύτριες, γεννημένη στην Καλαμάτα. Η σειρά in situ ερευνητικών εργαστηρίων playforPLACE είναι το όχημα με το οποίο η Σοφία Μαυραγάνη ερευνά τη λειτουργία και τη δυναμική της σκηνικής έκφρασης του παιχνιδιού, με αφετηρία τη θεωρία του ολλανδού ιστορικού Johan Huizinga για τον Homo Ludens [παιγνιώδη άνθρωπο]. Τα εργαστήρια διερευνούν τη δύναμη του παιχνιδιού να εναλλάσσει το φανταστικό με το πραγματικό, το σοβαρό με το αστείο, το τοπικό με το ου-τοπικό. Η ομάδα που θα παρακολουθήσει το χορογραφικό εργαστήρι playforKALAMATADANCEFESTIVAL θα παρουσιάσει στο κοινό τα αποτελέσματα των εργασιών της την τελευταία μέρα του Φεστιβάλ.

Δείτε το πλήρες πρόγραμμα εδώ: http://www.kalamatadancefestival.gr/gr/programme.php?IssueID=10&CategoryID=20


Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr