Made In Greece o Πήτερ Λιβανός - Ο 56χρονος δισεκατομμυριούχος ισχυρός άνδρας του LNG στη ναυτιλία - Τον αποκαλούν «Greek shipping tycoon»!

Στο εξωτερικό τον αποκαλούν «Greek shipping tycoon». Είναι από τους Ελληνες πλοιοκτήτες με όνομα βαρύ σαν ιστορία, αφού το οικογενειακό του δέντρο στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχει ρίζες τριών αιώνων.

Ο 56χρονος billionaire Πήτερ Λιβανός, με περιουσία που υπολογίζεται κοντά στα 3 δισ. ευρώ, πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Αποδεικνύεται άξιος συνεχιστής του πατέρα του, Γιώργου Λιβανού, που είναι όνομα-θρύλος για την ελληνική ναυτιλία. Αποτελεί μία από τις εξαιρέσεις του κανόνα που θέλει την πρώτη γενιά να δημιουργεί, τη δεύτερη να διατηρεί την περιουσία και την επιχείρηση και την τρίτη να τη σπαταλάει-καταστρέφει. Η επιχειρηματική του ικανότητα προκύπτει από το γεγονός ότι, αν και είναι απόγονος μιας ισχυρής προσωπικότητας, δεν έμεινε εγκλωβισμένος στα κεκτημένα, αλλά άνοιξε τα φτερά του για να κατακτήσει τους επιχειρηματικούς ουρανούς. Το όνομά του φιγουράρει ανάμεσα στις 100 Σημαντικότερες Προσωπικότητες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας - πιο συγκεκριμένα, κατέχει την 21η θέση στη λίστα την οποία συντάσσει κάθε χρόνο το Lloyd’s, μία θέση πιο ψηλά από το 2013 και πέντε από το 2012. Για να υπάρξει μέτρο σύγκρισης, το 2012 είχε ανέβει στην 26η θέση από την 32η διότι εισήγαγε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τη νέα του, τότε, εταιρεία, την GasLog, η οποία έχει επενδύσει πάνω από ένα δισ. δολάρια σε κατασκευές πλοίων για τη μεταφορά φυσικού αερίου, τα λεγόμενα LNG. Δεν έμεινε όμως εκεί και χρόνο με τον χρόνο ανεβαίνει στη λίστα. Το αξιοσημείωτο ήταν ότι πριν από την είσοδό της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης η GasLog διέθεσε το 11,6% του κεφαλαίου της στο Ιδρυμα Ωνάση, το οποίο διαχειρίζεται τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου Ωνάση.

Η εταιρεία έχει στόλο που αποτελείται από 22 πλοία και έχει άλλα εννέα είναι υπό ναυπήγηση. Η κεφαλαιοποίησή της ανέρχεται στα 2,5 δισ. δολάρια. Εχει αντλήσει από δημόσιες εγγραφές 172 εκατ. δολάρια, ενώ τον Ιανουάριο του 2014 «σήκωσε» άλλα 199 εκατ. δολάρια. Η GasLog είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή που διαχειρίζεται LNG και έκανε την είσοδό της στο αμερικανικό χρηματιστήριο και η δεύτερη σε διεθνές επίπεδο, καθώς έχει προηγηθεί η Golar του ομίλου Fredriksen.

Με έναν στόλο που αποτελείται από 70 πλοία συνολικής χωρητικότητας 13,34 εκατομμυρίων τόνων, με τις εταιρείες Euronav -διαθέτει 48 δεξαμενόπλοια- και GasLog, ο Πήτερ Λιβανός είναι μια δύναμη που συνεχώς αναπτύσσεται. Παράλληλα φέρεται να έχει συμφέροντα και στην εταιρεία C Transport στο Μόντε Κάρλο που διαχειρίζεται στόλο με 22 πλοία, στην οποία όμως επικεφαλής είναι σήμερα ο πρώτος ξάδελφος του Πήτερ Λιβανού. Ως κορωνίδα των επιχειρήσεών του έχει την εταιρεία Ceres, την οποία κληρονόμησε από τον πατέρα του. Τα γραφεία της βρίσκονται στον Πειραιά και αποτελεί το όχημα για την εξάπλωση των συμφερόντων του κ. Λιβανού στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Το σήμα-σινιάλο της εταιρείας δεν ήταν τυχαίο. Το κίτρινο είναι το χρώμα του χρυσού και συμβολίζει τις «χρυσές δουλειές». Η τριήρης συμβολίζει τον Ελληνισμό, μπλε και άσπρο. Τα στάχια τη θεά Δήμητρα, η οποία λατινιστί λέγεται Ceres και τη λάτρευαν με αυτό το όνομα οι Ρωμαίοι που είχαν φτιάξει το δικό τους δωδεκάθεο, το Dei Consentes, μιμούμενοι τους Ελληνες. Στο σήμα υπάρχει και ένας ρόμβος λευκός που συμβολίζει την κρυστάλλινη διαύγεια των επιχειρηματικών δοσοληψιών της οικογένειας.

Πώς να γίνεις εφοπλιστής

Ο πατέρας του Πήτερ Λιβανού, Γιώργος Λιβανός, συνήθιζε να αφηγείται ένα ανέκδοτο κάθε φορά που τον ρωτούσαν πώς μπορεί κάποιος να γίνει εφοπλιστής. Πήγε κάποιος λοιπόν σε έναν πλούσιο και μεγάλο Νορβηγό εφοπλιστή και τον ρώτησε πώς μπορούσε να γίνει και εκείνος μεγάλος εφοπλιστής. Ο Νορβηγός του απάντησε ότι πρέπει πρώτα να γίνει πλούσιος και μετά να γίνει εφοπλιστής για να χάσει τα λεφτά του! Ο γιος του όμως συνεχίζει να αυξάνει την περιουσία του -αφού κάνει πρωτοποριακές κινήσεις στη ναυτιλία- διαψεύδοντας τον Νορβηγό μεγαλοεφοπλιστή. Είναι ο ισχυρότερος Ελληνας στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αερίου, των LNG.

Από την εποχή της παντοδυναμίας του πατέρα του ο κοσμοπολίτης Πήτερ χάραξε στον επιχειρηματικό χάρτη τη δική του ρότα. Τη δεκαετία του ’90 ιδρύει την εταιρεία Seachem, η οποία πολύ γρήγορα αναδεικνύεται σε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες παγκοσμίως στα πλοία μεταφοράς χημικών. Είχε βάση τις ΗΠΑ και το Μόντε Κάρλο. Ηταν η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα, στον τομέα των χημικών, που είχε φτάσει σε επίπεδο διεθνούς αναγνώρισης, ενώ υπήρξε μία από τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς χημικών.  Μοναχογιός, όχι όμως και μοναχοπαίδι, αφού έχει μία αδελφή, τη Μαρίνα, η οποία δεν ανακατεύτηκε ενεργά στις οικογενειακές επιχειρήσεις και η οποία παντρεύτηκε το ’90 ένα από τα ανερχόμενα στελέχη της εταιρείας του πατέρα της.

Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας

Εκτός από το ίδιο, όλη η υπόλοιπη οικογένεια παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και την επίδειξη της χλιδής. Διαβάζεις για τον αείμνηστο Γιώργο Π. Λιβανό, για τον Πήτερ Γ. Λιβανό και... that’s all! Ο διάσημος P.G.L. γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Το σχολείο το τελείωσε εσώκλειστος στο Le Rosey όπου φοιτούν τα παιδιά των μεγιστάνων της Ελβετίας.

Αποφοίτησε από το The Buckley School των Ηνωμένων Πολιτειών και αργότερα από το Le Rosey της Ελβετίας και το Columbia University. Οσο μεγαλώνει γίνεται ακριβοθώρητος. Παλαιότερα μπορούσε κάποιος να τον συναντήσει σε εκδηλώσεις της HELMEPA, ειδικά στη διάρκεια της παγκόσμιας ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων, στην ίδρυση της οποίας πρωτοστάτησε ο πατέρας του και η οποία έχει στόχο την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Με ευγένεια και φιλικό ύφος αποφεύγει επιδέξια να ανοίγει συζητήσεις αν δεν γνωρίζει πολύ καλά τον συνομιλητή του. Προτιμάει να μιλάει αγγλικά, ενώ τα ελληνικά του είναι καλά αλλά με ξένη προφορά.

Ταξιδεύει συνεχώς στην Αμερική, στο Λονδίνο, ενώ έρχεται συχνά στην Ελλάδα. Είναι εγγονός, από την πλευρά της μητέρας του Φωτεινής, του Γιάννη Μ. Καρρά και έχει στο DNA του τη ναυτοσύνη όπως αυτή χτίστηκε από δύο μεγάλες δυναστείες. Βρίσκεται στη λίστα με τους πλουσιότερους ανθρώπους της Ελβετίας.

Πολλοί ήταν εκείνοι που συνδύασαν την είσοδο της εταιρείας του Πήτερ Λιβανού, GasLog, στο αμερικανικό χρηματιστήριο με τη στροφή που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια πολλά από τα μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού στα πλοία LNG, δηλαδή μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ομως ο Πήτερ είχε στραφεί σε αυτή την αγορά πολύ νωρίτερα, όταν η συντριπτική πλειοψηφία των εφοπλιστών ασχολούνταν σχεδόν αποκλειστικά με φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια. Ηταν το 1997 όταν ανέλαβε εξ ολοκλήρου το τιμόνι του ναυτιλιακού ομίλου της οικογένειας. Η Ceres εγκατέλειψε τα επιβατηγά πλοία και δραστηριοποιήθηκε αποκλειστικά στην ποντοπόρο ναυτιλία. Το 2001 ιδρύει την πρώτη εταιρεία στον Πειραιά που ανοίγεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, την GasLog.

Παράλληλα, η άλλη εταιρεία του ομίλου, η Seachem, συγχωνεύτηκε με τη νορβηγική Odfjell ASA και εξελίχθηκε σε πρώτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών. Επίσης, ελέγχει την εισηγμένη στο Euronext, Euronav, που πρωταγωνιστεί στον τομέα των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. Η Euronav διαθέτει στον στόλο της και ειδικά πλοία-πλωτά εργοστάσια που μπορούν να υγροποιήσουν το φυσικό αέριο στο σημείο παράγωγής του. Στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τη Euronav Shipmanagement Hellas.

Σε παλαιότερη συνέντευξή του είχε επισημάνει ότι ορισμένοι κερδοσκόποι εισήλθαν για πρώτη φορά στα LNG επειδή τους προσέλκυσε η ιδέα του εύκολου κέρδους. «Εκ των υστέρων συνειδητοποιούν ότι δεν είναι τελικά τόσο εύκολο αυτό να συμβεί αν δεν διαθέτουν την εμπειρία και πρόσβαση στη δανειοδότηση».

ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ

Τρεις γενιές στη ναυτιλία

Ο παππούς του Πήτερ Λιβανού, Παναγιώτης Γ. Λιβανός, έφυγε από τα Καρδάμυλα της Χίου και αναζήτησε ως ναυτικός την τύχη του στις ΗΠΑ. Εκεί συνάντησε τη μετέπειτα Αμερικανο-ιταλίδα σύζυγό του στη Νέα Ορλεάνη. Καρπός του παράφορου έρωτά τους ήταν ο Γιώργος Π. Λιβανός, πατέρας του Πήτερ. Πατέρας και γιος επέστρεψαν στα Καρδάμυλα. Ο Γιώργος Λιβανός με αμερικανικό διαβατήριο είχε ταυτότητα ελληνική αφού ο παππούς του τον είχε γράψει στο Μητρώο των Καρδαμύλων. Η Κατοχή τον βρήκε στη Χίο.

Αμέσως μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς ο παππούς του Πήτερ κατάφερε να γλιτώσει από τη βύθιση του πλοίου στο οποίο ήταν πλοίαρχος και το χτύπησαν γερμανικά υποβρύχια, και ενώ επέζησε του Εμφυλίου τελικά έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στον Πειραιά.

Στο μεταξύ, πριν τον «Μεγάλο Πόλεμο» ο Ιωάννης Π. Λιβανός, θείος του Γιώργου Λιβανού, αποκτούσε τα πρώτο του πλοίο, ένα φορτηγό, το «Παναγιώτης». Το 1950 ίδρυσε την εταιρεία Ceres Shipping Inc. με έδρα τη Νέα Υόρκη.

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και ενώ τον όμιλο έχει αναλάβει ο Γεώργιος Π. Λιβανός, η εταιρεία πάει κόντρα στο ρεύμα. Την εποχή όπου όλοι επένδυαν στον γιγαντισμό, η Ceres δημιουργεί ένα στόλο μικρών bulk carriers -51 συνολικά- τα οποία ταξιδεύουν όπου και τα μεγάλα bulk carriers, αλλά και σε περιοχές με μικρό βύθισμα και ποτάμια.

Στις αρχές του 1970 ιδρύεται η Ceres Hellenic Shipping Enterprises με έδρα τον Πειραιά, η οποία ανοίγεται στην αγορά των δεξαμενοπλοίων. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ο στόλος της εταιρείας αριθμεί 69 πλοία, εκ των οποίων 26 είναι ιπτάμενα δελφίνια τα οποία μεταφέρουν επιβάτες στα νησιά του Αργοσαρωνικού και στις Βόρειες Σποράδες. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του Γιώργου Π. Λιβανού, το 1997, αναλαμβάνει δράση ο γιος του Πήτερ Γ. Λιβανός.

Το σαλέ των 65 εκατ. στην Ελβετία και η συλλογή των σπάνιων και πανάκριβων αυτοκινήτων

Ο Πήτερ Λιβανός ζει με τη σύζυγό του Λάρα και τα τέσσερα παιδιά τους στην Ελβετία - και πιο συγκεκριμένα κοντά στη λίμνη της Γενεύης, με διάσημους γείτονες όπως η Τίνα Τάρνερ και ο Ρότζερ Μουρ.

Σύμφωνα με τις ελβετικές εφημερίδες, ο Ελληνας εφοπλιστής έχει κατασκευάσει το ακριβότερο σαλέ στον κόσμο ξοδεύοντας 65 εκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για υπερπολυτελές κτίσμα με δωμάτια γυμναστικής, ειδικές αίθουσες σάουνας, σαλόνια πάμπολλων τετραγωνικών και φόντο τα χιονισμένα έλατα. Τα φώτα της δημοσιότητας και βασικά των ξένων ΜΜΕ πέφτουν επάνω του όταν ασχολούνται με το lifestyle και την πραγματικά εντυπωσιακή συλλογή ακριβών αυτοκινήτων που έχει και αποτελείται από 220 σπάνια «κομμάτια», τα οποία αγόρασε σε δημοπρασίες και ανακατασκευάστηκαν από ειδική ομάδων τεχνικών που έχει προσλάβει αποκλειστικά γι’ αυτό τον σκοπό.

Το κόστος της, δε, υπολογίζεται ότι αγγίζει το 1/3 της περιουσίας που διαθέτει ο ίδιος σε δεξαμενόπλοια. Πρόκειται για μία μοναδική συλλογή από Bentley, Αston Martin, Rolls-Royce και Ferrari, οι οποίες συμμετέχουν σε ράλι vintage αυτοκινήτων όπως αυτό του Μόντε Κάρλο.

Η αγάπη του για τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα τον έκανε να εγκαταλείψει πριν από χρόνια τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και να αποδεχτεί την πρόταση της εταιρείας Aston Martin Lagonda Ltd. αναλαμβάνοντας τη θέση του αντιπροέδρου της. Υπήρξε συνιδιοκτήτης της μαζί με τους Νικόλα και Γιάννη Παπανικολάου και την εξαγόρασαν το 1983. Αργότερα πούλησαν το πλειοψηφικό πακέτο στη Ford κρατώντας ένα μικρό ποσοστό. Μεγάλη αγάπη έχει και για την ιστιοπλοΐα. Μάλιστα του έχει απονεμηθεί τιμητικό Doctorate of Science από τη Massachusetts Maritime Academy. Μεταξύ των πολύτιμων αποκτημάτων του είναι και το 37μετρο αγωνιστικό ιστιοπλοϊκό «Mariquita» που έχει γράψει ιστορία στο America’s Cup και συνεχίζει να εντυπωσιάζει ακόμα και τους ρους στους αγώνες στους οποίους συμμετέχει.

Πηγή: newmoney.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr