Αντιδράσεις και κατακραυγή για την αναφορά σχολικού βιβλίου στη «μεταφορά» κι όχι στην «κλοπή» των Ελγίνειων - Δεν το είχε προσέξει κανείς από το 2000!

Άμεση ήταν η αντίδραση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΕΙΠ) του υπουργείου Παιδείας μετά τη καταγγελία του ΣΥΡΙΖΑ για την ύπαρξη σχολικού βιβλίου στην Γ' τάξη του Λυκείου, στο οποίο αναφέρεται ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα «μεταφέρθηκαν» στην Αγγλία από τον Λόρδο Έλγιν και όχι εκλάπησαν από τη χώρα μας. 

Το θέμα όπως είναι φυσικό προκάλεσε αναστάτωση στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας, όπου κανείς δεν είχε διαπιστώσει αυτό το λάθος από στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν το βιβλίο της Γ΄Λυκείου «Ιστορία της Τέχνης» εντάχθηκε στο πρόγραμμα σπουδών του Γενικού Λυκείου, ως μάθημα επιλογής. Μετά από σημερινή έκτακτη συνεδρίασή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΕΠ εξέδωσε διδακτική οδηγία σύμφωνα με την οποία συνιστάται στους διδάσκοντες να διευκρινίσουν το σημείο αυτό του βιβλίου κατά τη διδασκαλία με περισσότερες πληροφορίες. Συγκεκριμένα η διδακτική οδηγία σύμφωνα με τα πρακτικά του Δ. Σ του ΙΕΠ έχει ως εξής: «Διδακτική οδηγία σχετικά με αναφορά στα γλυπτά του Παρθενώνα που περιέχεται στο βιβλίο 'Ιστορία της Τέχνης' της Γ΄ Γενικού Λυκείου (σελ. 190).
Ο Πρόεδρος ενημερώνει τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ότι ο Προϊστάμενος του Γραφείου Έρευνας Σχεδιασμού και Εφαρμογών Β΄ κ. Παύλος Μάραντος, έχει καταθέσει προς έγκριση την παρακάτω εισήγηση (αρ. πρωτ. Δ. Σ. : 105 /13-01-2015) : 


«Στο σχολικό βιβλίο «Ιστορία της Τέχνης» της Γ΄ Γενικού Λυκείου (σελ. 190) γίνεται λόγος στην αρχαία ελληνική γλυπτική και στον βαθμό που αυτή επηρέασε τις αισθητικές αντιλήψεις της Ευρώπης τον 18ο και τον 19ο αιώνα. Η φράση που γράφεται εκεί: «Όμως με τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αγγλία από τον λόρδο Έλγιν το 1806…», ενδέχεται να δημιουργήσει παρανοήσεις, καθώς, όπως γνωρίζουμε, δεν πρόκειται απλώς για μεταφορά των γλυπτών στην Αγγλία αλλά για βίαιη απόσπασή τους από το μνημείο του Παρθενώνα, του οποίου αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα. Είναι σαφές ότι η σχετική ενότητα του ανωτέρω σχολικού βιβλίου δεν έχει ως στόχο να δώσει λεπτομερείς πληροφορίες για τον τρόπο απόσπασης των γλυπτών από τον Έλγιν και για τη λεηλασία του μνημείου, αλλά να παρουσιάσει την επίδραση που άσκησε στους ευρωπαίους η ελληνική τέχνη και τον θαυμασμό τους απέναντι σε αυτήν.

Ωστόσο, συνιστάται στους διδάσκοντες να διευκρινίσουν το σημείο αυτό, κατά τη διδασκαλία, με περισσότερες πληροφορίες και να αξιοποιήσουν, στο πλαίσιο της διαθεματικής διδασκαλίας, το σχετικό διδακτικό υλικό που περιέχεται στις σελίδες 138-149 του σχολικού βιβλίου «Έκφραση - Έκθεση» της Γ΄ Γενικού Λυκείου, το οποίο διδάσκονται όλοι οι μαθητές. Στις εν λόγω σελίδες δίνονται: εικόνες με λεπτομέρειες των γλυπτών του Παρθενώνα (από τη ζωφόρο, τα αετώματα, τις μετόπες), δημοσιογραφικό υλικό από τον ημερήσιο τύπο που αναφέρεται στο θέμα της βίαιης απόσπασης και απομάκρυνσης των γλυπτών από το μνημείο, ένα σχετικό ποίημα της Κικής Δημουλά από την ποιητική συλλογή «Έρεβος», συνέντευξη του Νικ Φίλντινγκ, δημοσιογράφου της εφημερίδας «Mail of Sunday», με τίτλο «Να επιστραφούν στην Ελλάδα», ένα κείμενο που αναφέρεται στη σχέση Μνημείων και Εκπαίδευσης και στη συμβολή των Δασκάλων στην ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε θέματα σχετικά με την πολιτιστική μας κληρονομιά και τέλος ένα δημοσιογραφικό κείμενο από τον ημερήσιο τύπο που αναφέρεται στο πρόγραμμα με τον τίτλο «Το σχολείο υιοθετεί ένα μνημείο». 


Συνιστάται, επίσης, οι μαθητές να αναζητήσουν επιπρόσθετα στοιχεία (κείμενα, συνεντεύξεις, οπτικοακουστικό υλικό κ. λπ.), και να υποστηρίξουν τεκμηριωμένα την άποψη ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στη χώρα μας. Έτσι, θα αποκλεισθεί ενδεχόμενη περίπτωση στρέβλωσης των πραγματικών γεγονότων εξαιτίας της παραπάνω φράσης που περιέχεται στο βιβλίο «Ιστορία της Τέχνης», και θα υπάρξει πολύπλευρη ενημέρωση επί του θέματος και ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την προστασία των πολιτιστικών μας αγαθών, που δεν ανήκουν μόνο στη χώρα μας αλλά στην ανθρωπότητα ολόκληρη».
Υπενθυμίζεται ότι το θέμα ανέδειξε ο συντονιστής της επιτροπής ελέγχου κυβερνητικού έργου παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Τάσος Κουράκης. Όπως τόνιζε συγκεκριμένα σε δήλωση του, το σχολικό βιβλίο της Ιστορίας της Τέχνης της Γ΄Λυκείου αναφέρει για τα Γλυπτά: «Όμως με τη μεταφορά των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αγγλία από το Λόρδο Έλγιν, το 1806, για πρώτη φορά οι καλλιτέχνες των ευρωπαϊκών χωρών μπόρεσαν να δουν και να θαυμάσουν από κοντά έργα της ακμής της ελληνικής γλυπτικής» (κεφάλαιο 12: Νεοκλασικισμός, σελ. 190). 

Πηγή: tovima.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr