Το παιδί μου έχει δυσλεξία - Πως να το βοηθήσω;
Η δυσλεξία δεν είναι μόνο μια διαταραχή ανάγνωσης που χαρακτηρίζεται από τις αντιστροφές. Είναι ένα σύνδρομο των πολλών και ποικίλων συμπτωμάτων που έχει επιπτώσεις σε εκατομμύρια παιδιά, αλλά και σε ενήλικες.
Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας, πρόκειται για μια “διαφορετικότητα” στις διαδικασίες επεξεργασίας (γλώσσας και μαθηματικών) που συχνά χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κατάκτηση γραφής κι ανάγνωσης.
Η δυσλεξία μπορεί επίσης να παρουσιάσει προβλήματα στις γνωστικές διεργασίες:
• μνήμη,
• ρυθμός επεξεργασίας (πρόσληψη κι εκφορά),
• διαχείριση χρόνου,
• αντίληψη (οπτική κι ακουστική)
• συντονισμός κι η ικανότητα αυτοματοποίησης των σχολικών δεξιοτήτων (γραφής κι ανάγνωσης).
Η διεθνής ομοσπονδία νευρολογίας καθορίζει τη δυσλεξία ως σύνδρομο που εκδηλώνεται με απροσδόκητη αποτυχία στην εκμάθηση του γραπτού λόγου, ιδιαίτερα της ανάγνωσης, παρά την επαρκή σχολική εκπαίδευση, τη φυσιολογική νοημοσύνη και τις επαρκείς κοινωνικο-πολιτιστικές ευκαιρίες. Οφείλεται σε νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει θεμελιακές λειτουργίες της μάθησης.
Το πιο βασικό χαρακτηριστικό της δυσλεξίας είναι η δυσαναγνωσία, δηλαδή η διαταραχή της ανάγνωσης η οποία αφορά τον μηχανισμό αποκωδικοποίησης των συμβόλων και την κατανόηση του αναγνωστικού περιεχόμενου. Το άτομο μπορεί να παρουσιάσει δυσκολίες είτε στη μια είτε στην άλλη παράμετρο. Πολλές φορές αντιμετωπίζει δυσκολίες και στην αναγνωστική δεξιότητα και στην κατανόηση των όσων διαβάζει.
Ειδικά στα παιδιά εμφανίζονται πιο συγκεκριμένα δυσκολίες στον γραπτό λόγο, δυσκολίες στη γραφή, σοβαρά προβλήματα στην ορθογραφία, αργοπορία στη μάθηση της ανάγνωσης, ενώ πολλές φορές παρατηρούνται και δυσκολίες στα μαθηματικά, ειδικά στην αφομοίωση συμβόλων και μορφών όπως οι πίνακες πολλαπλασιασμού. Οι δυσκολίες στην αναγνωστική διαδικασία πολλές φορές μπορούν να κρυφτούν πίσω από μια προβληματική συμπεριφορά είτε αυτή αφορά στην ανησυχία/κινητικότητα είτε στην προβληματική προσοχή, έλλειψη συμμετοχής και απόσυρσης μέσα στη τάξη.
Η δυσλεξία αφού είναι χρόνια νευρολογική διαταραχή δεν θεραπεύεται. Αυτό σημαίνει ότι το πραγματικά δυσλεξικό παιδί θα εξελιχθεί σε δυσλεξικό ενήλικα. Οι ικανότητες όμως δυσλεξικών παιδιών βελτιώνονται αρκετά με την εφαρμογή ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Γι αυτό και η έγκαιρη αντιμετώπιση της έχει καθοριστική σημασία για την εξέλιξη των δυσλεξικών ατόμων.
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, η αντιμετώπιση της δυσλεξίας είναι σύνθετη και περιλαμβάνει εκπαιδευτικές και υποστηρικτικές μεθόδους που γίνονται πάντα με παράλληλη ψυχολογική υποστήριξη του δυσλεξικού παιδιού και της οικογένειάς του. Ειδικό εκπαιδευτικό υλικό ( ειδικά βιβλία), εκπαίδευση σε Η/Υ και διδασκαλία με ακουστικά μέσα είναι τα “κύρια όπλα” ώστε να βοηθηθεί το παιδί στη γραφή και την ανάγνωση.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι φυσικά και η ψυχολογική υποστήριξη του παιδιού, η οποία έχει στόχο τη διατήρηση της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης του, ώστε να μειωθεί η απογοήτευση που συχνά αισθάνεται.
Πηγή: Capital.gr
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr