Art - Aθήνα: Kλείνει φέτος 20 χρόνια & μας καλεί στο Φάληρο να το γιορτάσουμε

Η διεθνής έκθεση σύγχρονης τέχνης θα λάβει χώρα με συμμετοχές γκαλερί και εικαστικών ομάδων από 16 χώρες , στο Γήπεδο Τάε Κβον Ντο (στις 4-7/6 ). 

Περίπου 900 καλλιτέχνες, 41 γκαλερί και 48 εικαστικές πλατφόρμες (από τον Καναδά μέχρι τη Νότια Κορέα ), 15 παρουσιάσεις και συζητήσεις, τρεις συν μία ημέρες γεμάτες τέχνη. Στην πιο δύσκολη συγκυρία από τη γέννησή της και χωρίς κρατική επιχορήγηση θα σβήσει το εικοστό κεράκι της η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας. 

«Οι θλιβερές επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο το χώρο της τέχνης», αναγνωρίζει η Γιάννα Γραμματοπούλου, η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης. 

 

«Η Art Athina έχει καταφέρει εν μέσω κρίσης να εξελίσσεται ανοδικά και να ανανεώνεται. Είναι μια συλλογική προσπάθεια των αιθουσών τέχνης να προβληθεί το σύνολο της καλλιτεχνικής παραγωγής σε ένα ευρύτερο κοινό». 

Οι τριάντα πέντε χιλιάδες επισκέπτες πέρυσι δείχνουν ότι έχει καταφέρει να κεντρίσει τα φιλότεχνα αντανακλαστικά του κοινού. Από την πλευρά τους, ωστόσο, δυναμικές γκαλερί της νεότερης γενιάς δεν δίνουν το «παρών», σχολιάζοντας κάποιες φορές την έλλειψη αγοραστικής κινητικότητας στην Αθήνα αλλά και ζητήματα απουσίας συγκεκριμένης ταυτότητας στη συνάντηση.
 
«Η αγορά γενικά είναι σε θλιβερά επίπεδα, πόσο μάλλον η αγορά της τέχνης», μας ανέφερε η Αγγελική Αντωνοπούλου, που θα κατηφορίσει στο Φάληρο με το βαρύ δυναμικό της a.antonopoulou.art. «Οι παράγοντες που έφταιξαν δεν είναι μόνο η κρίση. Είναι και η έλλειψη γενικότερης πολιτιστικής πολιτικής και η ανικανότητα της ελληνικής σκηνής να καθίσει γύρω από ένα τραπέζι να συζητήσει τα προβλήματά της και να προτείνει τρόπους ίασης. 

Εδώ και πολύ καιρό νέες καταστάσεις και συνθήκες ήταν σε εξέλιξη. Κανείς δεν ασχολήθηκε ουσιαστικά μαζί τους. Ο καθένας κοιτούσε την αυλή του. Αυτό που είδα και από τη θητεία μου στον Δήμο Αθηναίων είναι ότι η χώρα χρειάζεται νέα μυαλά, πυγμή και όρεξη για τομές και σπάσιμο αβγών», σημείωσε χαρακτηριστικά. 

«Η αγορά της τέχνης στην Αθήνα δεν ήταν ποτέ απλή υπόθεση. Πολύ περισσότερο τώρα», υποστηρίζει μια άλλη έμπειρη παίκτρια, η Μαρία Δημητριάδη της Μέδουσας. «Δεν πρέπει όμως να πάψουμε να στηρίζουμε τα όνειρά μας και τις προσπάθειες που έχουν γίνει. Η συνάντηση των αιθουσών σε ένα θεσμό που πολέμησε όλα αυτά τα χρόνια να σταθεί στα πόδια του και να εξακολουθήσει να υπάρχει δεν είναι τίποτε άλλο από μια κατάφαση στη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή. 

Οι παράλληλες εκθέσεις συντελούν με τον επιμορφωτικό τους χαρακτήρα στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και πλούσιας καλλιτεχνικής πρότασης. Ας ευχηθούμε κάθε χρόνο να λαμβάνουν μέρος όλο και περισσότερες αξιόλογες αθηναϊκές γκαλερί αντί ο αριθμός τους να μειώνεται».
 
Παρά το αρνητικό οικονομικό κλίμα, πάντως, οι αίθουσες από το εξωτερικό φτάνουν φέτος τις 16 (αύξηση περίπου­ 50% από το 2013 ), ενώ οι αιτήσεις­ για συμμετοχή στο Platform’s Project ξεπέρασαν τις εκατό, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ομάδων ακόμη και από το Μπενίν και τη Νιγηρία. Φέτος η ιντριγκαδόρικη δράση επιστρέφει με 48 συλλογικότητες από 15 χώρες και αφιερώματα για τις ολλανδικές και φινλανδικές πλατφόρμες. 

Η επιμελήτρια Άρτεμις Ποταμιάνου μας επισήμανε τη φινλανδική MUU Galleria, το ολλανδικό Tapajumi foundation, τη συλλογικότητα ΦΡΜΚ που επιδιώκει να δημιουργήσει γέφυρες μεταξύ ποίησης, θεωρίας και εικαστικών, το αφιέρωμα της Lo and Behold σε παρεμβάσεις στο αστικό τοπίο από 50 γνωστούς καλλιτέχνες αλλά και τη σύμπραξη του 2ου Εργαστηρίου Χαρακτικής της ΑΣΚΤ με μια τουρκική ομάδα – καταφθάνουν με σύνεργα χαρακτικής και θα μας δωρίζουν τα έργα που θα δημιουργούν επιτόπου. 

«Ενέργεια, μια φρέσκια ματιά κι ένα βλέμμα στο διεθνές τοπίο είναι αυτά που έρχεται να φέρει το Platforms Project», σημείωσε, «και το σημαντικότερο τη δικτύωση μεταξύ καλλιτεχνών. Τον τελευταίο χρόνο είχαμε 26 εκθέσεις-συνεργασίες από ομάδες που συναντήθηκαν πέρυσι και πρόπερσι εδώ».
 
Στο επάνω διάζωμα, βέβαια, θα κατοικοεδρεύουν επιπλέον το πρόγραμμα ομιλιών, οι εκπαιδευτικές δράσεις για τα παιδιά και η έκθεση «Art Athina Contemporaries: 2015-1976» σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. 

Την προσοχή μας όμως τράβηξε ακόμη μία πρωτοβουλία του παράλληλου προγράμματος που θα εγκαινιαστεί στις 6/6 στην Κερατέα. Το SOMA (Διάσπαρτο Ανοιχτό Μουσείο Αττικής ), ένα συλλογικό έργο που εξελίσσεται μέσα από τη συνεργασία του αρχιτεκτονικού εργαστηρίου συμμετοχικού­ σχεδιασμού NonPlan και του Πολιτιστικού Συνδέσμου Χρυσή Τομή, διερευνά την έννοια των μουσείων ως «Κοινών» και τις δυνατότητες πολιτιστικής και τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής μέσα από τη συνεργασία με την τοπική κοινωνία, σε μια σειρά από εκθέσεις και συζητήσεις.

Όπως δηλώνει η Χαρίκλεια Χάρη από την ομάδα συντονισμού: «Ο θεατής καλείται να βιώσει με όλες του τις αισθήσεις τον τόπο και τα εκθέματα. Μπορεί να αγγίξει τα αντικείμενα, μπορεί να προσθέσει υλικό και πληροφορίες. Το σώμα του είναι καλοδεχούμενο να συμμετάσχει στο SOMA».

Πηγή:athinorama.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr