Αυτές είναι οι ελληνικές προτάσεις προς τους δανειστές - Έκτακτη εισφορά 12% & ΦΠΑ 6%,13%, & 23%

Εκτακτη εισφορά 12% στις επιχειρήσεις με κέρδη άνω του ενός εκατ. ευρώ και αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των εταιρικών κερδών στο 29% προβλέπει μεταξύ άλλων η πρόταση που κατέθεσε το Σαββατοκύριακο η Αθήνα στους δανειστές, οι οποίοι την έκριναν ανεπαρκή. 

Επίσης, η ελληνική πρόταση, το κείμενο της οποίας παρουσιάζει αποκλειστικά η "Κ", προβλέπει συντελεστές ΦΠΑ 6%, 13% και 23%, αντί 6%, 11% και 13% που ήταν η αρχική πρόταση των θεσμών. Η κυβέρνηση αποδέχεται τους στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα που έχει προτείνει η τρόικα, δηλαδή 1% του ΑΕΠ για το 2015 και 2% για το 2016.

Συγκεκριμένα, η ελληνική πλευρά δέχεται πρωτογενές πλεόνασμα 1% για το 2015 και 2% για το 2016 με δημοσιονομικό κενό να προκύπτει 1,1% του ΑΕΠ για το 2015  (1,995 δισ) και 2% του ΑΕΠ για το 2016 (3.583 δισ.). Το μεγαλύτερο κομμάτι από το οποίο θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό προκύπτει από το αναμορφωμένο ΦΠΑ το οποίο αναμένεται να φέρει έσοδα 1.4 δισ. τον χρόνο.

Παρακάτω είναι τα μέτρα και τα έσοδα που θα προκύψουν σύμφωνα με τον πίνακα που παρουσίασε η ελληνική πλευρά. Συνημμένη είναι και η οκτασέλιδη επεξηγηματική πρόταση της ελληνικής πλευράς.

Συγκεκριμένα τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση για να καλυφθεί το κενό αυτό :

ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΓΙΑ ΤΟ 2015 1195 εκ (1.1% του ΑΕΠ ) και για το 2016 3.583 ( 2% το ΑΕΠ)

1. Έκτακτη εισφορά 12% σε εταιρείες που έχουν κέρδη πάνω από 1 εκ. Υπολογίζονται έσοδα για το 2015 600 εκ και 600 εκ για το 2016

2. Αύξηση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων  από 26% στο 29% που θα φέρει έσοδα το 2016 450 εκ.

3. Αύξηση στο φόρο  αλληλεγγύης με κέρδη για το 2015 220 εκ. και για το 2016 250 εκ. 

4. Περικοπές στις αμυντικές δαπάνες για το 2016 200 εκ.

5. Φόρος στην τηλεοπτική διαφήμιση με κέρδη για το 2015 100 εκ. και για το 2016 100 εκ. 

6. Φόρος στον ηλεκτρονικό τζόγο (e- gaming) υπολογίζοντας κέρδη για το 2015 35 εκ. και για το 2016 225 εκ. 

7. Διοικητική επίλυση των διαφορών σχετικά με τη φορολογία ακινήτων των τελευταίων χρόνων υπολογίζοντας κέρδη. για το 2015 50 εκ. και για το 2016 50 εκ. Φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας και φόρος ακίνητης περιουσίας.

8. Τεχνικός έλεγχος οχημάτων ( ΚΤΕΟ) υπολογίζονται έσοδα για to 2015 72 εκ. και για το 2016 50 εκ.

9. Ανασφάλιστα οχήματα υπολογίζονται έσοδα για το 2015 51 εκ. και για το 2016 40 εκ. 

10. Αύξηση του φόρου πολυτελείας συμπεριλαμβάνοντας σκάφη αναψυχής υπολογίζοντας έσοδα για το 2015 47 εκ και για το 2016 47 εκ. 

11. Μεταρρύθμιση του ΦΠΑ  υπολογίζονται έσοδα για το 2015 680 εκ και για το 2016 1360 εκ.  

12. Περιορισμός στην πρόωρη συνταξιοδότηση υπολογίζονται έσοδα για το 2016 71 εκ. 

13. Επιστροφή από την φαρμακευτική δαπάνη (rebate) υπολογίζονται έσοδα  για το 2015 140 εκ και για το 2016 140 εκ. 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ 2015 1625 εκ. ( 0.91% του ΑΕΠ ) και για το 2016 2.361 εκ. ( 1.31% του ΑΕΠ)

1. Πάταξη λαθρεμπορίου καυσίμων υπολογίζονται έσοδα για το 2015 75 εκ. και για το 2016 300 εκ. 

2. Έλεγχοι σε τραπεζικούς λογαριασμούς υπολογίζονται έσοδα για το 2015 200 εκ. και για το 2016 500 εκ.

3. Πάταξη φοροδιαφυγής στο  ΦΠΑ υπολογίζονται έσοδα για το 2015 50 εκ και για το 2016 700 εκ.

4. Έσοδα από ηλεκτρονικό τζόγο ( e-gaming) υπολογίζονται έσοδα για το 2015 160 και για το 2016 361 εκ. 

5. Εφαρμογή κανόνων της ΕΕ για το περιβάλλον και την γεωργία υπολογίζονται έσοδα για το 2015 276 εκ. 

6. Τριγωνικές συναλλαγές  υπολογίζονται έσοδα για το 2015  24 εκ. 

7. Προμήθειες και τηλεοπτικές άδειες υπολογίζονται έσοδα για το 2015 340 εκ. 

8. Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών σε δόσεις υπολογίζονται έσοδα για το 2015 500 εκ. και για το 2016 500 εκ. 

Όχι περικοπές σε μισθούς και συντάξεις λένε οι θεσμοί

Δηλώσεις της κ. Annika Breidthardt, Εκπροσώπου Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη δέσμη μέτρων που περιλαμβάνονται στην πρόταση των θεσμών​

Η δέσμη μέτρων που προτείνουν οι θεσμοί είναι ουσιαστική, ισορροπημένη και λογικότατη από οικονομική άποψη. Οι προτάσεις ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ελληνικού λαού, της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και των 18 κρατών μελών τα οποία επίσης λογοδοτούν στα κοινοβούλια τους.

Υπάρχουν πέντε κύριοι πυλώνες.

Μια σημαντική και αξιόπιστη δημοσιονομική προσαρμογή: η Ελλάδα θα δεσμευόταν να επιτύχει στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 2 % του ΑΕΠ το 2016 που να ανέλθει σε 3,5 % του ΑΕΠ το 2018.
Σημαντικά μέτρα για τη βελτίωση της φορολογικής διοίκησης (για παράδειγμα μέσω της ίδρυσης μιας ανεξάρτητης φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης, καθώς και μέσω της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής).
Συντονισμένη προσπάθεια ενίσχυσης της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος (για παράδειγμα, μέσω στρατηγικής για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων).
Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που να ενισχύουν την ανάπτυξη, για παράδειγμα με τη διατήρηση της προόδου στην αγορά εργασίας και την προώθηση της μείωσης των τιμών με μεγαλύτερο άνοιγμα των αγορών προϊόντων.
Εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα, μεταξύ άλλων και μέσω της καταπολέμησης της διαφθοράς.
Όλα αυτά τα μέτρα συνάδουν με την δήλωση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου και έχουν συζητηθεί εκτενώς στο πλαίσιο της ομάδας των Βρυξελλών.
 
— Σχετικά με τους δημοσιονομικούς στόχους
Οι δημοσιονομικοί στόχοι για το 2015 έχουν ήδη αναθεωρηθεί σημαντικά προς τα κάτω σε σύγκριση με τις προηγούμενες δεσμεύσεις. Απαιτείται τώρα πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα 1 % του ΑΕΠ, το οποίο είναι σημαντικά χαμηλότερο από τον στόχο του προγράμματος για 3 % του ΑΕΠ. Η μείωση είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερη από αυτήν που μπορεί να αποδοθεί στην επίδραση του οικονομικού κύκλου, όπως είχε συμφωνηθεί στο Eurogroup στις 20 Φεβρουαρίου.
Το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλεόνασμα αναθεωρήθηκε επίσης προς τα κάτω από 4,5 % του ΑΕΠ σε 3,5 % του ΑΕΠ. Αυτό αποτελεί σημαντική παραχώρηση. Επίσης, η προθεσμία για την υλοποίησή του στόχου αυτού αναβλήθηκε κατά δύο έτη μέχρι το 2018.
Οι στόχοι του προϋπολογισμού ενσωματώνουν επιπλέον τα ανθρωπιστικά μέτρα που εγκρίθηκαν το Φεβρουάριο του 2015. Επίσης, υποστηρίζουν σθεναρά την ανάπτυξη ενός καθεστώτος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος το 2016 για την προστασία των πλέον ευάλωτων.
 
Μέχρι σήμερα, οι ελληνικές αρχές συμφωνούν με τους εν λόγω στόχους. Το ερώτημα είναι πόσο αξιόπιστες είναι οι δεσμεύσεις για την υλοποίησή τους.
 
 
— Σχετικά με τις συντάξεις
Για να αποφευχθεί κάθε παρεξήγηση, η θέση ότι οι θεσμοί ζητούν να γίνουν περικοπές στις συντάξεις αποτελεί βασική παρερμηνεία των γεγονότων.
 
Το συνταξιοδοτικό σύστημα αποτελεί ένα από τα ακριβότερα τμήματα των δαπανών. Είναι επίσης ένα από τα ακριβότερα στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος αποτελεί μέρος των απαιτήσεων. Οι θεσμοί δεν ζητούν και δεν ζήτησαν περικοπή των συντάξεων. Η μεταρρύθμιση αυτή αφορά τη σταδιακή κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης, την παράταση της ηλικίας συνταξιοδότησης και την άρση των εσφαλμένων κινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση. Η μεταρρύθμιση θα πρέπει επίσης έχει ως στόχο να καταστεί το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα οικονομικά βιώσιμο και αποτελεσματικό, με τη συγχώνευση των διαφορετικών υφιστάμενων καθεστώτων.
Οι θεσμοί, σύμφωνα με την κοινή τους αξιολόγηση, συμπέραναν ότι η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος θα έπρεπε να αποφέρει περίπου 1 τοις εκατό του ΑΕΠ ετησίως. Η πρόταση των ελληνικών αρχών αντιστοιχούσε σε 71 εκατ. ευρώ το 2016. Ποσό που αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 0,04 τοις εκατό του ΑΕΠ.
Εναπόκειται στην κυβέρνηση να προτείνει την καλύτερη λύση, υπό την προϋπόθεση ότι οι αριθμοί δεν αφήνουν κενά.
 
— Σχετικά με τους μισθούς
Τα ίδια ισχύουν και εδώ. Είναι ανακριβές ότι οι θεσμοί ζητούν νέες μειώσεις μισθών. Ζητούν τον εκσυγχρονισμό του μισθολογίου στο δημόσιο τομέα με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο και τη διατήρηση των μισθολογικών πρακτικών στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές και λαμβάνοντας επίσης υπόψη το πολύ υψηλό επίπεδο της ανεργίας στην Ελλάδα. Αυτό δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη περικοπές μισθών, αλλά μάλλον ότι οι μισθοί θα πρέπει να αυξάνονται παράλληλα με την παραγωγικότητα και τις ανάγκες ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
Όπως έχει δηλώσει πολλές φορές ήδη ο Πρόεδρος Γιούνκερ, η πρόταση ανοίγει επίσης το δρόμο για τον εκσυγχρονισμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό γίνεται σωστά με τη συμμετοχή ανεξάρτητων φορέων και διεθνών οργανισμών, όπως ο ΟΟΣΑ και η ΔΟΕ.
 
— Σχετικά με τους συντελεστές ΦΠΑ
Η Ελλάδα έχει ένα εξαιρετικά κατακερματισμένο σύστημα ΦΠΑ και όλοι συμφωνούν ότι είναι αναγκαίο και χρήσιμο να βελτιωθεί η είσπραξη του ΦΠΑ. Οι αρχές έχουν προτείνει σημαντική διεύρυνση της φορολογικής βάσης με τυπικό συντελεστή 23 τοις εκατό. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες προστασίας του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών χαμηλού εισοδήματος, οι αρχές έχουν επίσης προτείνει μειωμένο συντελεστή, που θα καλύπτει περιορισμένο αριθμό εμπορευμάτων, καθώς και έναν εξαιρετικά μειωμένο συντελεστή ύψους 6 % σε έναν πολύ μικρό αριθμό ειδών. Οι θεσμοί έχουν καταστήσει σαφές ότι υπάρχει πεδίο συζήτησης επί των προτάσεων των αρχών υπό την προϋπόθεση ότι το πακέτο δεν αφήνει κενά. Στο πλαίσιο των προσπαθειών για την προώθηση της ισότιμης αντιμετώπισης, η μεταρρύθμιση θα πρέπει επίσης να εξορθολογίσει τις εξαιρέσεις, και να συμβάλλει στην καταπολέμηση της απάτης και την αύξηση της συμμόρφωσης. Πρόκειται για μια δίκαια και προοδευτική δέσμη μέτρων.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr