Good news: Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ A. Ανδρεάδης: Αυξημένες κρατήσεις & θετικότατη εικόνα για τον τουρισμό το 2017
Αυξημένη ζήτηση στα αεροπορικά εισιτήρια αλλά και προκρατήσεις ξενοδοχείων για το 2017 προμηνύουν ένα θετικό κλίμα
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κύριος Ανδρέας Ανδρεάδης στην ετήσια συνάντηση με τους τουριστικούς συντάκτες εν όψει των εορτών των Χριστουγέννων μεταξύ άλλων επισήμανε: ‘’η χρονιά θα κριθεί από τη διαχείριση του προσφυγικού-μεταναστευτικού καθώς και από τις εξελίξεις στην αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας.’’
Αποσπάσματα από την ομιλία του:
Βασική μας κατάκτηση είναι ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης έχουμε πετύχει να αναπροσαρμόσουμε το μοντέλο μας και να γίνουμε ο πιο δυναμικά εξαγωγικός τομέας της ελληνικής οικονομίας. Το 2016 ήταν ακόμα μια χρονιά που ο τουρισμός αποδείχθηκε σωτήριος για τη χώρα.
Όσον αφορά στα έσοδα του κράτους, δεν χωράει αμφιβολία, ότι ένα μεγάλο μέρος των δημόσιων εσόδων και σημαντικό μέρος των εσόδων των Ταμείων, οφείλεται στις εισφορές και τους αυξημένους φόρους που απέδωσαν οι επιχειρήσεις του τουρισμού.
Έχουμε φτάσει σε έμμεση και άμεση απασχόληση τις 800 χιλιάδες, ενώ έχει τη δυναμική να υπερβεί το 1 εκατομμύριο έως το 202.
Η συμμετοχή του τουρισμού στο ΑΕΠ στις περιοχές αυτές, παρά την εποχικότητά του, είναι μεγαλύτερη του 50%: στο Νότιο Αιγαίο είναι 68%, στην Κρήτη 52% και στα Ιόνια 58%.
Τέλος, πρέπει να αναφερθώ στο νέο ιστορικό υψηλό των αφίξεων. Και θα αναφερθώ στο νέο ρεκόρ, όχι για να πανηγυρίσω, αλλά για να επιβεβαιώσω ότι η χώρα μας έχει εδραιώσει την εικόνα και την αντίληψη ότι πρόκειται για έναν τουριστικό προορισμό που είναι μοναδικός στον κόσμο και αξίζει να βρεθεί στο top δέκα παγκοσμίως.
Από την άλλη πλευρά, είναι μάλλον βέβαιο ότι τα έσοδα, φέτος, δεν θα ακολουθήσουν παράλληλη πορεία με αυτή των αφίξεων. Αναμένουμε τα επίσημα στοιχεία ώστε να ξέρουμε το μέγεθος της απόκλισης από το 2015.
Οι πραγματικοί παράγοντες που επηρέασαν τα έσοδα φέτος είναι, η υπερφορολόγηση, η πανευρωπαϊκή τάση μείωσης της Μέσης Τουριστικής Δαπάνης, ο μειωμένος χρόνος παραμονής στη χώρα μας και οι εκπτώσεις στις οποίες προχώρησαν οι επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να προσελκύσουν κομμάτι της ζήτησης των πελατών τελευταίας στιγμής.
Είναι γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι τουρίστες μείωσαν την Μέση Δαπάνη τους και αυτό είναι μια τάση η οποία καταγράφεται παντού. Και στην Ισπανία και στην Ιταλία και σε όλους τους ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Είναι βέβαια πολύ θετικό το γεγονός ότι η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση στην Ελλάδα, έχει διατηρηθεί σταθερή τα τελευταία χρόνια στα 75 ευρώ.
Είναι θετικό το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο ασφαλείς προορισμούς της ανατολικής Μεσογείου διατηρώντας εικόνα φυσιολογικής και ήρεμης χώρας. Βεβαίως θα πρέπει συνεχώς να ενισχύουμε την εικόνα μας, καθώς ακόμα υστερούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Από την άλλη πλευρά, διαπιστώνουμε ότι το προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα, συνεχίζει, στη συνείδηση των τουριστών, να συνδέεται με ζητήματα ασφάλειας, οπότε θα πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας όσον αφορά στην προετοιμασία και στη διαχείριση του ζητήματος.
Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στους χώρους υποδοχής και φιλοξενίας των προσφύγων, χρήζει επείγουσας αντιμετώπισης και η ανάγκη να δημιουργηθούν κατάλληλοι χώροι με αξιοπρεπείς συνθήκες για τους ανθρώπους αυτούς είναι επιτακτική πρωτίστως για τους ίδιους και τις τοπικές κοινωνίες και δευτερεύοντος για τους τουριστικούς προορισμούς.
Επίσης βοηθά πολύ το γεγονός ότι η ισοτιμία με το δολάριο – για όσο διαρκεί – μειώνει το κόστος στο καλάθι του τουρίστα και συμβάλει στο να είναι ανταγωνιστικός ο τουρισμός μας για τις χώρες εκτός Ευρώ.
Δημιουργούνται δύο ταχύτητες στον ελληνικό τουρισμό και στην ανταγωνιστικότητα τόσο των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων όσο και των περιοχών.
Η μια ταχύτητα είναι αυτή των περιοχών και των επιχειρήσεων που προωθούν και διαχειρίζονται ένα επώνυμο (branded) προϊόν, με ολοκληρωμένες εταιρικές διαδικασίες, εξειδικευμένα συστήματα και έντονη εξωστρέφεια.
Οι επιχειρήσεις αυτές είναι συνήθως μεγάλες και καλά οργανωμένες, ή είναι μικρές αλλά προσφέρουν διαφοροποιημένες και μοναδικές υπηρεσίες, ενώ οι περιοχές είναι αυτές που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν μια υψηλού επιπέδου, εικόνα παγκόσμιου προορισμού.
Η άλλη ταχύτητα είναι αυτή της άγνωστης Ελλάδας με την χαμηλή τουριστική περίοδο και τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πασχίζουν, χωρίς να προσφέρουν κάποιο επώνυμο προϊόν, με λιγοστά μέσα και σχεδόν καθόλου υποστήριξη να επιβιώσουν στον αδυσώπητο ανταγωνισμό και στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες επιχειρηματικότητας της χώρας μας.
Αποτελούν το πιο ευάλωτο κομμάτι που δεν έχει επαρκή διέξοδο στην διεθνή αγορά και υποφέρει ακόμα πιο πολύ από την πτώση της εσωτερικής κατανάλωσης στο 1/3, λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα.
Η παγίδα είναι αλλού. Είναι λογικό τα αποτελέσματα πολλών από τις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις να ήταν σχετικά θετικά και αυτή τη χρονιά, όμως η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική για τη δεύτερη ταχύτητα των χιλιάδων μικρών τουριστικών επιχειρήσεων, των αυτοαπασχολούμενων ιδιοκτητών, των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων κλπ.
Διαβάζοντας τα πιο θετικά στοιχεία από την ισχυρή πλευρά, εύκολα μπορεί κάποιος να σκεφτεί ότι η υπερφορολόγηση και η αύξηση των υποχρεώσεων, δυσκολεύουν μεν τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, σε σχέση με τους ξένους ανταγωνιστές τους, αλλά με δεδομένο ότι αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό της συνολικής προσφοράς, εξακολουθούν και έχουν ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και βλέπουν απλώς να μειώνεται το ποσοστό κέρδους τους.
Την ίδια ώρα όμως, η υπερφορολόγηση κυριολεκτικά εξοντώνει την πιο αδύναμη πλευρά, που όμως είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό του ελληνικού τουρισμού. Επίσης, με ισοπεδωτικές οριζόντιες ρυθμίσεις, όπως το Τέλος Διανυκτέρευσης, οξύνεται το πρόβλημα, αφού το μέτρο επιβαρύνει δυσανάλογα τις χαμηλές τιμές, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τις άγνωστες περιοχές της Ελλάδας.
Πολύ φοβούμαστε λοιπόν ότι αν συνεχίσουμε έτσι, οδηγούμε την δεύτερη ταχύτητα - τις περιοχές αυτές και την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα - σε ραγδαία συρρίκνωση.
Κινδυνεύει να χαθεί η άγνωστη και πανέμορφη Ελλάδα, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κρυμμένων προορισμών, οι μοναδικές τουριστικές εμπειρίες αλλά και οι χιλιάδες επιχειρήσεις, οι θέσεις εργασίας και η κοινωνική συνοχή, ιδιαίτερα στις περιοχές που ζουν από τον τουρισμό.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επιμένουμε στο γεγονός ότι η υπερφορολόγηση του Ελληνικού τουρισμού τελικά τον καθιστά ευάλωτο. Η αντίληψη ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι η εικόνα που δίνουν οι μεγαλύτερες και πιο καλά οργανωμένες επιχειρήσεις και μάλιστα αυτές που λειτουργούν στους πιο προβεβλημένους τουριστικούς προορισμούς, είναι στρεβλή και επικίνδυνη.
Όλες οι τελευταίες ρυθμίσεις, η αύξηση του ΦΠΑ, οι ρυθμίσεις για τα ακριτικά νησιά, το ενιαίο τέλος διανυκτέρευσης, ενισχύουν το πρόβλημα που περιγράφω.
Χρειαζόμαστε ένα όραμα για την επόμενη μέρα της Ελλάδας. Τη στρατηγική εκείνη η οποία θα καταγράψει την ανάγκη να δημιουργηθούν κίνητρα για την δεύτερη ταχύτητα των επιχειρήσεων και να επενδυθούν κονδύλια προβολής για τις περιοχές που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Και είναι απαραίτητο η Πολιτεία να δώσει συγκεκριμένα κίνητρα. Χωρίς ουσιαστικά και ρεαλιστικά κίνητρα δεν πρόκειται να υλοποιηθούν επενδύσεις. Και χωρίς επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, περισσότερο εισόδημα, και του χρόνου εδώ θα βρισκόμαστε να περιμένουμε την ανάπτυξη και να αναλύουμε τους λόγους για τους οποίους η χώρα μας παραμένει φυλακισμένη στην κρίση.
Επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο να αναφερθώ και στην εξάπλωση του φαινομένου των μισθώσεων καταλυμάτων. Εδώ και ένα χρόνο μιλάμε για τον αθέμιτο ανταγωνισμό που έχει δημιουργηθεί.
Έπρεπε να περάσει ένας ολόκληρος χρόνος μέχρι να δούμε ένα σχετικό νομοσχέδιο. Δεν θα μιλήσουμε εδώ για το τι περιλαμβάνει και αν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση ή τι αλλαγές πρέπει να γίνουν. Θα αναφερθώ στο γεγονός ότι η απραξία εδώ και ένα χρόνο έχει δώσει χώρο και κίνητρο σε πολλές μικρές επιχειρήσεις να στραφούν προς τη νέα αυτή τάση.
Βλέπουμε λοιπόν να πραγματοποιείται μια αλλαγή που αφαιρεί προστιθέμενη αξία από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του τουρισμού. Προσθέτουμε υποδομές χωρίς να προσθέτουμε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Σκεφτείτε την εικόνα και τη φήμη που δημιουργεί σε ένα προορισμό ένα εξαιρετικό Boutique αυθεντικό ξενοδοχείο, το οποίο προσφέρει μοναδικές εμπειρίες και συγκρίνετέ το με την εικόνα που δίνουν πενήντα δωμάτια τύπου Airbnb. Είναι αναγκαίο να σχεδιαστεί μια σωστή κατανομή, ώστε να διαφυλάξουμε την αυθεντικότητά μας.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι χρειάζεται να φροντίσουμε να έχουμε μαζί με την ποσοτική ανάπτυξη και ενίσχυση στους ποιοτικούς δείκτες του τομέα. Πρέπει να φροντίσουμε να ενισχύσουμε την πιο αδύναμη πλευρά εκπαιδεύοντας την σε τεχνικές marketing, προώθησης, σωστής τιμολόγησης, προσέλκυσης και εξυπηρέτησης πελατών. Πρέπει παράλληλα να διεισδύσουμε ακόμα πιο βαθιά στη συνείδηση του κάθε Έλληνα, ώστε να αποτυπωθεί το μήνυμα πως η χώρα μας μπορεί να γίνει ηγέτιδα στην παροχή υπηρεσιών ξεκινώντας από τον τουρισμό.
Πρέπει να προφυλάξουμε και να αναπτύξουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, ιδιαίτερα της άγνωστης Ελλάδας, τα οποία θα προωθήσουμε στις κατάλληλες αγορές. Να εντάξουμε τις αρχές της αειφορίας στις διαδικασίες των επιχειρήσεων.
Το 2017 μας δίνει μια εξαιρετική αφορμή για να ενεργοποιήσουμε τη στρατηγική μας. Υιοθετούμε το Διεθνές Έτος Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού και ξεκινάμε σειρά ενεργειών προς την κατεύθυνση της αειφορίας.
Κλείνοντας θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι οι επιχειρήσεις του τουρισμού αποδεικνύουν καθημερινά την αφοσίωσή τους στον τομέα.
Η ζήτηση για τη χώρα μας και τα τουριστικά προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, παραμένει ισχυρή και για του χρόνου. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε τη μάχη, ώστε και το αδύναμο κομμάτι του τουρισμού να γίνει και αυτό πιο δυνατό και ανθεκτικό".
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr