10 κυρίες υποψήφιες για Όσκαρ-Ποια θα το πάρει;
Μία από τις δέκα γυναίκες που ακολουθούν, στις 2 Μαρτίου, ξημερώματα Δευτέρας για εμάς τους ξενύχτηδες, θα κατέβει από την οσκαρική σκηνή με το χρυσό αγαλματάκι στα χέρια.
Οι Ενώσεις Κριτικών της Αμερικής δεν έχουν ξεκινήσει καν τις προβολές τους. Ο Μάρτιν Σκορσέζε δεν έχει τελειώσει ακόμα το «The Wolf of Wall Street». Oι Ξένοι Ανταποκριτές στο Λος Αντζελες προσπαθούν να συμμαζέψουν τα σκάνδαλα, κι όχι ψήφους, κάνοντας τον αντιπερισπασμό κι επαναφέροντας ως παρουσιάστριες των Χρυσών Σφαιρών τις Τίνα Φέι και Εϊμι Πέλερ. Οπότε δεν έχουμε ακόμα επίσημα προγνωστικά.
Τι ξέρουμε από την πλευρά της Ακαδημίας; Οχι πολλά. Οτι έχει ανακοινώσει ημερομηνία - 2 Μαρτίου του 2014 - και οικοδέσποινα: Η Ελεν ΝτιΤζένερις θα βρεθεί επί σκηνής της 86ης τελετής απονομής των βραβείων Οσκαρ.
Το ότι όμως δεν υπάρχουν ακόμα επίσημες μετρήσεις, δείγματα, τάσεις και στατιστικές, δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ήδη ξεχωρίσει υπέροχες ταινίες, με στιβαρές ερμηνείες και σκηνοθετικό όραμα. Το Flix.gr λοιπόν αποφάσισε να ξεκινήσει την οσκαρική κούρσα από νωρίς, παρουσιάζοντας, με άποψη και κριτήριο, τα φετινά γκανιάν.
Να ξεκινήσουμε με τις κυρίες; Μία από τις δέκα γυναίκες που ακολουθούν, στις 2 Μαρτίου, ξημερώματα Δευτέρας για εμάς τους ξενύχτηδες, θα κατέβει από την οσκαρική σκηνή με το χρυσό αγαλματάκι στα χέρια.
Μετράμε αντίστροφα - από την ανέλπιστη συμμετοχή στη πεντάδα, προς την πιθανή νικήτρια.
Μπρι Λάρσον για το «Short Term 12»
Πάντα στα Οσκαρ υπάρχει μία θέση στην πεντάδα για την indie εμφάνιση της χρονιάς. Για την ερμηνεία που ξεχώρισε από μία μικρή, κάποιες φορές ανεξάρτητη, σε ελάχιστες περιπτώσεις ξενόγλωσση, ταινία, η οποία γνώρισε ξαφνικά μεγάλη καλλιτεχτνική επιτυχία και έφτασε μέχρι το νήμα της οσκαρικής κούρσας, παρασύροντας στο άρμα της το σκηνοθέτη, το σεναριογράφο, ή τους ηθοποιούς της. Το «Short Term 12» μπορεί να αποτελέσει φέτος μία τέτοια περίπτωση. Κερδίζοντας τις εντυπώσεις στα φεστιβάλ που προβάλλεται (φέτος απέσπασε το βραβείο κοινού στις Νύχτες Πρεμιέρας), η ταινία του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον έχει μία σπουδαία πρωταγωνίστρια. Η Μπρι Λάρσον, η οποία κέρδισε το βραβείο στο φεστιβάλ του Λοκάρνο, δίνει μία ερμηνεία ήσυχη, σπαραχτική και αλησμόνητη, αλλά μία ερμηνεία του είδους που πολλές φορές οι ψηφοφόροι της Ακαδημίας θεωρούν ως «απλή». Για να δούμε αν φέτος κάνει την έκπληξη. Η θέση ανήκει σ' αυτήν, ή την Σελέιν Γούντλεϊ για το «The Spectacular Now», ή στην κοπέλα-φαινόμενο που ακολουθεί.
Αντέλ Εξαρχόπουλος για τη «Ζωή της Αντέλ»
Η αποκάλυψη του φετινού φεστιβάλ Καννών, η κάτοχος Χρυσού Φοίνικα Αντέλ Εξαρχόπουλος, δεν έχει δυναμιτίσει όλες τις λίστες, τις στατιστικές, τις πιθανότητες και τις απανταχού φαντασιώσεις μόνο γιατί βάζει φωτιά στην οθόνη με την τολμηρή της ερμηνεία στη «Ζωή της Αντέλ». Αλλά και γιατί είναι μία πολύ καλή ηθοποιός. Με όχημα την ταινία του Αμπντελατίφ Κεσίς που έζησε τον απόλυτο θρίαμβο στις Κάννες και μετά αποτέλεσε την πέτρα του σκανδάλου σε μία σειρά από ξεκατινιάσματα μεταξύ σκηνοθέτη και ηθοποιών, η 19χρονη Αντέλ είδε τον εαυτό της να αποκτά ξαφνικά καριέρα με υπόσταση, το όνομα και τις φωτογραφίες της παντού και το αστέρι της να απειλεί ηθοποιούς με πολλά περισσότερα χρόνια και πείρα. Αυτή είναι το φαινόμενο της χρονιάς. Για να δούμε αν αυτό μετρήσει και στα Οσκαρ.
Ναόμι Γουότς για την «Diana»
Μία σπουδαία ηθοποιός, δύο φορές υποψήφια για Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου («21 Γραμμάρια», 2004 και «The Impossible», 2013), μεταμορφώνεται και γλιστρά κάτω από το δέρμα μία λατρεμένης ιστορικής φιγούρας; Κανονικά θα έπρεπε να ξεσκονίζει το τζάκι της και να ετοιμάζει θέση για το χρυσό έπαθλο. Ομως η ταινία του Ολιβερ Χιρσμπίγκελ για την κρυφή ζωή και τον άδοξο θάνατο της πριγκίπισσας Νταϊάνα δεν είχε την καλύτερη υποδοχή από κοινό και κριτικούς, όταν έκανε την πρεμιέρα της στην Μ. Βρετανία. Αυτό ανέβαλε την έξοδό της στην Αμερική, ενίσχυσε τα βιτριολικά σχόλια, χαντάκωσε τις πιθανότητες της, πάντα εξαιρετικής, Ναόμι Γουότς.
Εϊμι Ανταμς για το «American Hustle»
Ποιος αμερικανός σκηνοθέτης σχεδόν μπορεί να εγγυηθεί στους πρωταγωνιστές του την οσκαρική επιβράβευση; Ο Ντέιβιντ Ο Ράσελ, φυσικά. Με την Τζένιφερ Λόρενς να «σκοντάφτει» στο Α' Γυναικείο πέρσι με τον «Oδηγό Αισιοδοξίας», αλλά και λίγο παλιότερα οι Κρίστιαν Μπέιλ και Μελίσα Λίο να βραβεύονται για το «The Fighter», η Εϊμι Ανταμς (η οποία είχε επίσης κερδίσει την 3η από τις 4 οσκαρικές της υποψηφιότητες στο «The Fighter») μπορεί να κάνει βάσιμα όνειρα για την επιβράβευση της ερμηνείας της στο «American Hustle». Το μόνο που μένει είναι αν οι παραγωγοί καταθέσουν το όνομά της στην κατηγορία του Α' ή του Β' Γυναικείου για να μετρήσουμε τις πιθανότητές της.
Κέιτ Γουίνσλετ για το «Labor Day»
Από το «Juno» μέχρι το «Up in the Air» και το «Young Adult», ο Τζέισον Ράιτμαν κατοικεί τις ταινίες του με δυνατές ερμηνείες που δεν μπορείς εύκολα να ξεχάσεις. Δεν έχουν όλες καταλήξει στην οσκαρική κούρσα (η Σαρλίζ Θερόν έμεινε την τελευταία στιγμή απ' έξω), αλλά οι περισσότερες βρίσκονται στις προτιμήσεις των μελών της Ακαδημίας - τουλάχιστον για μία υποψηφιότητα. Ετσι λοιπόν, η Κέιτ Γουίνσλετ, η 6 φορές υποψήφια και τελικά κάτοχος Οσκαρ για το «The Reader», μπορεί να ελπίζει ότι η ερμηνεία της ως μητέρα που γίνεται όμηρος μαζί με το μικρό της γιο στα χέρια του δραπέτη Τζος Μπρόλιν δε θα μείνει απαρατήρητη.
Τζούλια Ρόμπερτς για το «August: Osage County»
Η επιστροφή της; Με ένα ήδη βραβείο για την ερμηνεία της ως κόρη της αυταρχικής Μέριλ Στριπ στο «August: Osage County» του Τζον Γουέλς, στη φετινή τελετή των Hollywood Film Awards, η Ρόμπερτς, πιο ώριμη από ποτέ, μπορεί να διεκδικήσει ένα μεγάλο βραβείο. Οπως και στην περίπτωση της Εϊμι Ανταμς, η τύχη της βρίσκεται στα χέρια των παραγωγών: ενώ, για παράδειγμα, το Hollywood Film Awards βραβείο της είναι για την κατηγορία Β' Γυναικείου, τώρα φιγουράρει στις λίστες του Α' Γυναικείου. Για να δούμε που θα καταλήξει. Από πλευρά στρατηγικής πάντως, επιβάλλεται να παραμείνει στο Β' Γυναικείο όπου έχει περισσότερες πιθανότητες και να αφήσει την Μέριλ Στριπ να προσθέσει, έτσι για ιστορικούς λόγους, άλλη μία υποψηφιότητα στα ρεκόρ της.
Εμα Τόμσον για το «Saving Mr. Banks»
Η ταινία-κλείσιμο του London Film Festival και οι πρώτες κριτικές που ακολούθησαν επιβεβαίωσαν κάτι που γνωρίζαμε ήδη: η Εμα Τόμσον είναι μία συγκλονιστική ηθοποιός. Και στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «Saving Mr. Banks» του Τζον Λι Χάνκοκ (του σκηνοθέτη που έφερε τη Σάντρα Μπούλοκ νικήτρια στα Οσκαρ του 2010 με το «The Blind Side») κλέβει την παράσταση. Η ερμηνεία της ως η συγγραφέας Π. Λ. Τράβερς, η οποία συνεργάστηκε με τον Γουόλτ Ντίσνεϊ για να μεταφέρουν το θρυλικό βιβλίο της «Μέρι Πόπινς» στην μεγάλη οθόνη, είναι συνταρακτική. Κι ας το πούμε πιο απλά: οι 4 φορές υποψήφια και 2 φορές νικήτρια («Howards End», 1993 και «Λογική κι Ευαισθησία», 1996) Τόμσον είναι «perfecty perfect in every way».
Τζούντι Ντεντς για τη «Philomena»
Μιλώντας όμως για συγκλονιστικές Βρετανίδες ηθοποιούς, πέφτουμε πάνω σε μία μοναδική πρωταγωνίστρια. Η Τζούντι Ντεντς διεκδικεί με σιγουριά το Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου φέτος με τη «Philomena» του Στίβεν Φρίαρς, μία ταινία που βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Φιλομένα Λι, μιας γυναίκας που ψάχνει μετά από 50 χρόνια, με τη βοήθεια ενός δημοσιογράφου, το χαμένο γιό της που δόθηκε για υιοθεσία παρά τη θέλησή της όταν ακόμη ήταν νέα σε μοναστήρι της Ιρλανδίας. Η ερμηνεία της αποδεικνύει ότι είναι ένα πλάσμα φτιαγμένο από το υλικό που είναι κατασκευασμένοι οι μεγαλύτεροι ηθοποιοί που εμφανίστηκαν ποτέ στη μεγάλη οθόνη. H 6 φορές υποψήφια και κάτοχος Οσκαρ για τα 12 λεπτά που εμφανίστηκε συνολικά στον «Ερωτευμένο Σαίξπηρ» Ντεντς αξίζει μία δεύτερη επιβράβευση.
Κέιτ Μπλάνσετ για τη «Θλιμμένη Τζάσμιν»
Κι εδώ σταματούν τα λόγια. Οι επόμενες δύο κυρίες είναι βέβαιο ότι θα βρίσκονται στην πεντάδα. Σχεδόν είμαστε έτοιμοι να στοιχηματίσουμε ότι μία από τις δύο θα κερδίσει. Από εκεί και πέρα σηκώνουμε τα χέρια ψηλά. Γιατί θεωρούμε άξιες και τις δύο ερμηνείες, για εντελώς διαφορετικούς και μη συγκρίσιμους λόγους. Η υπέροχη Κέιτ Μπλάνσετ δίνει ρεσιτάλ στη «Θλιμμένη Τζάσμιν» του Γούντι Αλεν. Ρεσιτάλ. Με μία ερμηνεία έντονη, δοτική, εξωστρεφή, αλλά καθόλου φλύαρη. Μετρημένη με χειρουργική ακρίβεια, ώστε να μη γίνει εύκολη. Να μην την ξεπετάξει ως καρικατούρα. Στην Μπλάνσετ χρωστά ο Αλεν ότι η ταινία του έγινε από μέτρια, πολύ καλή. Οποιαδήποτε άλλη ηθοποιός θα την είχε απλά διεκπεραιώσει. Η 5 φορές υποψήφια Αυστραλέζα πρωταγωνίστρια όμως (και κάτοχος Οσκαρ Β' Γυναικείου για το «Aviator» του Μάρτιν Σκορσέζε το 2005) έβαλε πλάτες - βλέμματα, κινήσεις, σοβαρότητα, ταραχή, μοναξιά. Κι έπλασε μία Τζάσμιν που ανήκει στο πάνθεον των ηρωίδων του Αλεν. Δίπλα της σ' αυτό το παγκάκι, πήγαν και κάθισαν ήδη η Χάνα, η Ανι κι όλα τα σπουδαία κορίτσια του.
Σάντρα Μπούλοκ για το «Gravity»
Μόνο που αυτό που κάνει η Σάντρα Μπούλοκ στο «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν δεν έχει ξαναγίνει. Οχι μεταφορικά. Κυριολεκτικά δεν έχει ξαναγίνει. Η προετοιμασία της, η σκληρή της δουλειά και μετά η βουτιά στο κενό, χωρίς έλεγχο, για να πάρει τα ηνία το μεδούλι του ρόλου. Απαιτητικές χορογραφίες για να μπορέσει η κάμερα να ακολουθήσει τις μεθοδικές κινήσεις ενός κορμιού που παλεύει στο διάστημα, χωρίς βαρύτητα. Oι slow motion μανούβρες του σώματος, όταν τα χείλη μιλούν κανονικά. Η σπουδή πάνω στις αναπνοές της που αντίστοιχα υπογραμμίζουν το συναίσθημα. Η μοναξιά της. Το προσεχτικό χτίσιμο της φόρμας και το σπάσιμό της για να απελευθερωθεί η πραγματική καρδιά της ταινίας. Νομίζουμε ότι ήδη οι Αντζελίνα Τζολί, Νάταλι Πόρτμαν, Σκάρλετ Γιόχανσον, Ρέιτσελ Βάις, Μαριόν Κοτιγιάρ, Κάρεϊ Μάλιγκαν που αρνήθηκαν το ρόλο κλαίνε με μαύρο δάκρυ. Μεγάλο λάθος κορίτσια. Γιατί φέτος όλα δείχνoυν ότι η, ήδη κάτοχος Hollywood Award, Σάντρα Μπούλοκ θα κάνει τα Οσκαρ της δύο.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr