Η φωτογραφία του κέρδισε το πρώτο βραβείο: Δημιούργημα της τεχνητής νοημοσύνης - Δεν το κατάλαβε κανείς, δείτε τη
Φτιαγμένη με πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης, η φωτογραφία κέρδισε βραβείο, ο φωτογράφος αρνήθηκε να παραλάβει το βραβείο
Ο Γερμανός Μπόρις Έλνταγσεν κατέθεσε επί τούτου φωτογραφία που δημιούργησε με τη βοήθεια AI σε κορυφαίο παγκόσμιο διαγωνισμό. Κέρδισε και μετά αποκάλυψε πως θα ήταν χρήσιμο να διευκρινιστεί "τι θέλουμε να θεωρούμε ως φωτογραφία".
Τα Παγκόσμια Βραβεία Φωτογραφίας Sony είναι εκ των πιο διάσημων διαγωνισμών φωτογραφίας στον κόσμο. Περιλαμβάνει τέσσερις διαφορετικούς διαγωνισμούς: αυτόν για τους επαγγελματίες, εκείνον που είναι ανοιχτός για όλους, τον φοιτητικό και των νέων.
Το έπαθλο για το νικητή κάθε κατηγορίας, είναι 25.000 δολάρια.
Στην 16η χρονιά του θεσμού ο Γερμανός Boris Eldagsen (Μπόρις Έλνταγσεν) κατέθεσε ως υποψηφιότητα στην κατηγορία “δημιουργικός, ανοιχτός διαγωνισμός”, τη φωτογραφία που βλέπετε από πάνω.
Απεικόνιζε δύο γυναίκες από διαφορετικές γενιές σε μαύρο και άσπρο. Ονόμασε το έργο του Pseudomnesia/The Electrician.
Ο καλλιτέχνης διακρίθηκε, αλλά μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του ανακοίνωσε πως αρνείται να λάβει το βραβείο. Πρότεινε τη δωρεά του επάθλου σε ένα φεστιβάλ φωτογραφίας που φιλοξενείται στην Οδησσό της Ουκρανίας.
Γιατί όμως, δεν μπήκε στον κόπο να πάρει το βραβείο για τη δουλειά του;
Επειδή η δουλειά δεν ήταν δική του, αλλά προϊόν τεχνητής νοημοσύνης.
Ο Μπόρις Έλνταγσεν αποκάλυψε από πολύ νωρίς στους διοργανωτές του διαγωνισμού πως η δουλειά του αφορούσε και τεχνητή νοημοσύνη. © BORIS ELDAGSEN
Κάτι που είχε αποκαλύψει από πολύ νωρίς στους διοργανωτές. Ο λόγος που κατέθεσε τη συγκεκριμένη φωτογραφία “ήταν για να δω αν έχουν προετοιμαστεί οι διοργανωτές διαγωνισμών για τη συμμετοχή εικόνων τεχνητής νοημοσύνης”.
Διαπίστωσε πως “δεν έχουν προετοιμαστεί” και έθεσε θέμα “ανοιχτής συζήτησης για το τι θέλουμε να θεωρούμε ως φωτογραφία και τι όχι. Είναι η ομπρέλα της φωτογραφίας αρκετά μεγάλη ώστε να προσκαλεί εικόνες τεχνητής νοημοσύνης να εισέλθουν - ή αυτό θα ήταν λάθος;
Η άρνηση του βραβείου ελπίζω να επιταχύνει αυτήν τη συζήτηση”.
Η πρώτη σελίδα της ιστοσελίδας του φωτογράφου με την ανακοίνωση της άρνησης του βραβείου
Στο site του έγραψε όσα έγιναν, με χρονική σειρά.
“Το Δεκέμβριο του 2022 κατέθεσα την υποψηφιότητα μου, χωρίς να δώσω περαιτέρω πληροφορίες για τον τρόπο της παραγωγής της, κατά τις προσταγές των SWPA που αναφέρει πως μπορούμε να κάνουμε χρήση ‘της όποιας μεθόδου’.
Στις 13/1 του 2023 ανακοίνωσαν τους φιναλίστ. Μου είπαν πως ανήκω σε αυτούς και έπρεπε να καταθέσω διάφορα στοιχεία. Στις 22/2 έδωσα και τον τίτλο.
Όποιος παρακολουθήσει αυτήν την πληροφορία, μπορεί να καταλάβει τη φύση της δουλειάς. Ακόμα και ο τίτλος δίνει ένα στοιχείο, αφού σημαίνει “ψευδής ανάμνηση”.
Έως αυτό το σημείο δεν έδωσα πληροφορία πως η δουλειά ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, βάσει των κανονισμών που επέτρεπαν “την όποια μέθοδο”.
Στις 2/3 μου είπαν πως νίκησα.
Στις 3/3 απάντησα “οι σύνδεσμοι που ζητήσατε νωρίτερα φέτος (ιστοσελίδα και Instagram, ιστορικό εκθέσεων) δείχνουν ξεκάθαρα ότι έπειτα από δύο δεκαετίες φωτογραφίας, η καλλιτεχνική μου εστίαση έχει μετατοπιστεί όλο και περισσότερο στην εξερεύνηση των δημιουργικών δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης. [… ]
Επειδή δεν θέλω να υπάρχουν παρεξηγήσεις εδώ, είναι σημαντικό για μένα να εξηγήσω σε αυτό το email το φόντο της εικόνας που επιλέξατε με όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες. […]
Στη Γερμανία, δραστηριοποιούμαι ως […] ειδικός τεχνητής νοημοσύνης στο «Deutscher Fotorat» για να συζητήσω τις πιθανότητες και τους κινδύνους των δημιουργών εικόνων AI.
Ίσως η Sony θα ενδιαφερόταν να ασχοληθεί με το θέμα για μια συζήτηση σε πάνελ σε αυτό το πλαίσιο".
Στις 7/3 με ενημέρωσαν πως μπορώ να κρατήσω το βραβείο και η πρόταση μου δεν υιοθετήθηκε.
Στις 14/3 δημοσιεύτηκε το δελτίο Τύπου με τους νικητές.
Μου ζητήθηκε να δώσω περισσότερες πληροφορίες για τη φωτογραφία που θα μπορούσαν να προωθηθούν στα media.
Ήταν ξεκάθαρο πως οι επικεφαλής δεν είχαν ενημερωθεί για τον τρόπο που είχα δημιουργήσει την εικόνα. Πως ήταν στο πλαίσιο πειραματισμών με τεχνητή νοημοσύνη”.
Έστειλε αναλυτικά στοιχεία που δεν περιλήφθηκαν στο δελτίο Τύπου, ενώ συνέχισε να ‘ενοχλεί’ με πληροφορίες και δεδομένα για τη χρήση της ΑΙ. Απηύθυνε και πολλές ερωτήσεις “που δεν μου απάντησαν”.
Το βράδυ της απονομής που έγινε στο Λονδίνο, η δουλειά του Έλνταγσεν έγινε η πρώτη εικόνα που δημιουργήθηκε με AI που κέρδισε σε έναν διάσημο διεθνή διαγωνισμό.
"Δεν δέχθηκα το βραβείο γιατί οι εικόνες τεχνητής νοημοσύνης δεν πρέπει να ανταγωνίζονται με φωτογραφίες, αφού πρόκειται για διαφορετικές οντότητες. Η ΑΙ δεν είναι φωτογραφία”.
Τι απάντησε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Φωτογραφίας
Εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Οργανισμού Φωτογραφίας επιβεβαίωσε πως ο Έλνταγσεν είχε ενημερώσει για τη ‘συνδημιουργία’ της εικόνας, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
“Στην αλληλογραφία που ανταλλάξαμε, εξήγησε πώς μετά από ‘δύο δεκαετίες φωτογραφίας, η καλλιτεχνική μου εστίαση έχει μετατοπιστεί περισσότερο στην εξερεύνηση των δημιουργικών δυνατοτήτων της ΑΙ’ και η περαιτέρω έμφαση στην εικόνα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον ‘πλούτο των φωτογραφικών του γνώσεων’.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς του διαγωνισμού, οι φωτογράφοι παρέχουν τις εγγυήσεις συμμετοχής τους.
Η δημιουργική κατηγορία του ανοιχτού διαγωνισμού καλωσορίζει διάφορες πειραματικές προσεγγίσεις στη δημιουργία εικόνων. Ως εκ τούτου, μετά την αλληλογραφία μας με τον Μπόρις και τις εγγυήσεις που παρείχε, θεωρήσαμε ότι η είσοδός του πληρούσε τα κριτήρια για αυτήν την κατηγορία και υποστηρίξαμε τη συμμετοχή του.
Καθώς αποφάσισε τώρα να αρνηθεί το βραβείο του, σύμφωνα με τις επιθυμίες του, τον απομακρύναμε από τον διαγωνισμό.
Δεδομένων των πράξεών του και της επακόλουθης δήλωσης με την οποία ξεκαθάρισε πως σκοπίμως μας παραπλάνησε, δεν αισθανόμαστε πλέον ότι μπορούμε να συμμετάσχουμε σε ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο μαζί του.
Αναγνωρίζουμε τη σημασία αυτού του θέματος και τον αντίκτυπό του στη δημιουργία εικόνων σήμερα. Ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε περαιτέρω αυτό το θέμα μέσω των διαφόρων καναλιών και προγραμμάτων μας και καλωσορίζουμε τη συζήτηση γύρω από αυτό.
Ενώ στοιχεία πρακτικών τεχνητής νοημοσύνης είναι σχετικά με καλλιτεχνικά πλαίσια δημιουργίας εικόνων, τα βραβεία ήταν πάντα και θα συνεχίσουν να είναι μια πλατφόρμα για την υπεράσπιση της αριστείας και των δεξιοτήτων των φωτογράφων και των καλλιτεχνών που εργάζονται στο μέσο”.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr