Το νέο τοπίο στα media: Τέσσερις στους δέκα παγκοσμίως δεν βλέπουν ειδήσεις - 7 στους 10 επιλέγουν βίντεο από YouTube, TikTok, Twitter WhatsApp
Οι άνθρωποι σύμφωνα με την έρευνα Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης περιγράφουν τις ειδήσεις καταθλιπτικές, αδυσώπητες, βαρετές
Όλο και περισσότεροι άνθρωποι απομακρύνονται από τις ειδήσεις, περιγράφοντάς τες ως καταθλιπτικές, αδυσώπητες και βαρετές, σύμφωνα με παγκόσμια μελέτη.
Σχεδόν τέσσερις στους 10 (39%) ανθρώπους παγκοσμίως δήλωσαν ότι μερικές φορές ή συχνά αποφεύγουν ενεργά τις ειδήσεις, σε σύγκριση με το 29% το 2017, σύμφωνα με την έκθεση του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή μπορεί να συνέβαλαν στην επιθυμία των ανθρώπων να απενεργοποιήσουν τις ειδήσεις, ανέφεραν οι συντάκτες της έκθεσης, σύμφωνα με το BBC.
Είπαν επίσης ότι η αποφυγή των ειδήσεων βρίσκεται πλέον σε επίπεδα ρεκόρ.
Συνολικά 94.943 ενήλικες σε 47 χώρες ερωτήθηκαν τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο για τη φετινή έκθεση Digital News Report.
Έρχεται σε μια εποχή που δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο προσέρχονται στις κάλπες για εθνικές και περιφερειακές εκλογές. Η έκθεση διαπίστωσε ότι οι εκλογές έχουν αυξήσει το ενδιαφέρον για τις ειδήσεις σε μερικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών.
Ωστόσο, η συνολική τάση παραμένει σταθερά πτωτική, σύμφωνα με τη μελέτη.
Σε όλο τον κόσμο, το 46% των ανθρώπων δήλωσε ότι ενδιαφέρεται πολύ ή πάρα πολύ για τις ειδήσεις – από 63% το 2017.
Τα μέσα κοινωνική δικτύωσης
Σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) αυτής της κατανάλωσης βίντεο πραγματοποιείται στις πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, έναντι μόνο 22% για τους ιστοτόπους τους, κάτι που θέτει ένα ζήτημα για την ικανότητά τους να κερδίζουν χρήματα.
«Η ατζέντα των ειδήσεων ήταν προφανώς ιδιαίτερα δύσκολη τα τελευταία χρόνια», δήλωσε ο επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης Nic Newman στο BBC News.
«Είχαμε την πανδημία τους πολέμους, οπότε είναι μια αρκετά φυσική αντίδραση για τους ανθρώπους να απομακρύνονται από τις ειδήσεις, είτε για να προστατεύσουν την ψυχική τους υγεία είτε απλώς για να θέλουν να συνεχίσουν την υπόλοιπη ζωή τους».
Αισθάνονται ανίσχυροι
Ο κ. Newman δήλωσε ότι όσοι επιλέγουν να αποφεύγουν επιλεκτικά τις ειδήσεις το κάνουν συχνά επειδή αισθάνονται «ανίσχυροι».
«Αυτοί είναι άνθρωποι που αισθάνονται ότι δεν έχουν καμία εξουσία απέναντι στα τεράστια πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο», είπε.
Ορισμένοι άνθρωποι αισθάνονται όλο και περισσότερο συγκλονισμένοι και μπερδεμένοι από τον όγκο των ειδήσεων που κυκλοφορούν, ενώ άλλοι αισθάνονται κουρασμένοι από την πολιτική, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι γυναίκες και οι νεότεροι άνθρωποι ήταν πιο πιθανό να αισθάνονται εξαντλημένοι από τον όγκο των ειδήσεων που κυκλοφορούν.
Εν τω μεταξύ, η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις παραμένει σταθερή στο 40%, αλλά εξακολουθεί να είναι συνολικά κατά 4% χαμηλότερη από ό,τι ήταν στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κορονοϊού, σύμφωνα με την έρευνα.
Το TikTok ξεπερνά το Twitter (X)
Η έκθεση διαπίστωσε ότι το κοινό των παραδοσιακών πηγών ειδήσεων, όπως η τηλεόραση και ο έντυπος τύπος, έχει μειωθεί απότομα την τελευταία δεκαετία, με τους νεότερους να προτιμούν να λαμβάνουν τις ειδήσεις τους στο διαδίκτυο ή μέσω των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης.
Η σημαντικότερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ειδήσεις εξακολουθεί να είναι το Facebook, αν και βρίσκεται σε μακροχρόνια πτώση.
Το YouTube και το WhatsApp παραμένουν σημαντικές πηγές ειδήσεων για πολλούς, ενώ το TikTok βρίσκεται σε άνοδο και έχει πλέον ξεπεράσει το X (πρώην Twitter) για πρώτη φορά.
Το 13% των ανθρώπων χρησιμοποιεί την εφαρμογή ανταλλαγής βίντεο για ειδήσεις, σε σύγκριση με το 10% που χρησιμοποιεί το X.
Το ποσοστό για το TikTok είναι ακόμη υψηλότερο για τους νέους 18-24 ετών παγκοσμίως, στο 23%.
Φωτεινό σημείο τα podcast
Η έκθεση ανέφερε ότι, για τους εκδότες, το ειδησεογραφικό podcasting είναι ένα φωτεινό σημείο. Αλλά είναι μια «μειοψηφική δραστηριότητα συνολικά», που προσελκύει κυρίως καλά μορφωμένα ακροατήρια.
Εν τω μεταξύ, η έκθεση διαπίστωσε ευρεία καχυποψία του κοινού σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη (AI) στην ενημέρωση, ιδίως για σκληρές ειδήσεις όπως η πολιτική ή ο πόλεμος.
«Υπάρχει μεγαλύτερη άνεση με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε παρασκηνιακές εργασίες, όπως η μεταγραφή και η μετάφραση- στην υποστήριξη και όχι στην αντικατάσταση των δημοσιογράφων», προστίθεται.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr