Διονύσης Ποπόφ: Ένας Έλληνας από τη Ρωσία - επιχειρηματική γέφυρα για τις δύο πατρίδες του
Συνέντευξη στην Εύη Παπαδοσηφάκη Ο κ. Διονύσης Ποπόφ, απόγονος ελληνικής οικογένειας που η ιστορία της χάνεται πίσω από τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1788-1792 και με αρκετούς παπάδες στο οικογενειακό της δέντρο, αν και έζησε για λίγα χρόνια στην Ελλάδα επέστρεψε στη Ρωσία όπου και δημιούργησε την εισαγωγική εταιρεία ελληνικών προϊόντων Dionyssos Imports.
Συνέντευξη στην Εύη Παπαδοσηφάκη
Ο κ. Διονύσης Ποπόφ, απόγονος ελληνικής οικογένειας που η ιστορία της χάνεται πίσω από τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1788-1792 και με αρκετούς παπάδες στο οικογενειακό της δέντρο, αν και έζησε για λίγα χρόνια στην Ελλάδα επέστρεψε στη Ρωσία όπου και δημιούργησε την εισαγωγική εταιρεία ελληνικών προϊόντων Dionyssos Imports.
Η εταιρεία σήμερα έχει τζίρο περίπου 2,5 εκατ. ευρώ και στοχεύει στην αύξηση της διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων στη ρωσική αγορά. Η δραστηριότητά της ξεκίνησε με τα ελληνικά κρασιά, αλλά «το κρασί θέλει χρόνο», όπως σχολιάζει ο ίδιος σε συνέντευξή του στο «ΚΕΡΔΟΣ» και γρήγορα ασχολήθηκε και με άλλα ελληνικά προϊόντα, ανεβάζοντας στα ράφια του ρωσικού λιανεμπορίου προϊόντα της Μινέρβα, του Κρόκου Κοζάνης, της Ζαναέ, των Μαστίχα Shop, του Βελβεντού, κρητικό μέλι, ελιές και πολλά ακόμη είδη.
Το επιχειρηματικό του ντεμπούτο έγινε με μία εταιρεία για τηλεπικοινωνίες, αλλά από το 2006 «η αγάπη για την Ελλάδα», όπως σχολιάζει ο ίδιος, έστρεψε το ενδιαφέρον του στην εισαγωγή ελληνικών προϊόντων στη ρωσική αγορά. Αλλωστε, την ποιότητα της ελληνικής παραγωγής εξέφρασαν την άνοιξη που μας πέρασε και οι εκπρόσωποι μεγάλων ρωσικών σουπερμάρκετ, σε συναντήσεις που πραγματοποίησαν στην Κρήτη συνοδευμένοι από τον κ. Ποπόφ και το εγχείρημα θα επαναληφθεί το αμέσως προσεχές διάστημα και όχι μόνο για την Κρήτη. Ωστόσο, «αγκάθι» στη μεγαλύτερη και ταχύτερη διείσδυση των ελληνικών προϊόντων παραμένει το θέμα της τιμής τους.
Πάντως, τα βήματα των ελληνικών εταιρειών στη ρωσική αγορά συνεχίζονται και τα ελληνικά προϊόντα συγκέντρωσαν το υψηλό ενδιαφέρον των επισκεπτών στη διεθνή έκθεση World Fresh στη Μόσχα που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, όπου συναντήσαμε και τον κ. Ποπόφ.
«Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται μεγάλη αύξηση εισερχόμενου τουρισμού από τη Ρωσία στην Ελλάδα και τώρα επιδιώκεται οργανωμένα η συνεργασία για εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στη ρωσική αγορά. Από τη Χαλκιδική έως την Κρήτη, Ρώσοι επενδυτές ενδιαφέρονται για τη βιομηχανία του τουρισμού ξοδεύοντας είτε μόνο για διακοπές είτε και για αγορές ξενοδοχείων εξοχικών κατοικιών και παραθαλάσσιων εκτάσεων με προτιθέμενη εμπορική αξία και προσπερνούν ότι η χώρα μας υστερεί σε υποδομές?», σχολιάζει ο κ. Ποπόφ.
Οπως προσθέτει, οι Ρώσοι τουρίστες αποτελούν σήμερα ένα δυναμικό κομμάτι επισκεπτών, οι οποίοι ξοδεύουν για τη διαμονή τους αρκετές χιλιάδες ευρώ και τους αρέσουν τα ελληνικά προϊόντα Δεν είναι τυχαίο ότι «από τα ελληνικά duty free οι Ρώσοι φεύγοντας αγοράζουν από όλα τα ελληνικά προϊόντα διότι τα δοκίμασαν κατά την παραμονή τους στη χώρα και τους αρέσουν και στόχος είναι τα ίδια προϊόντα να μπορούν να τα βρουν και στα σουπερμάρκετ, αρχικά, της Μόσχας αλλά και σταδιακά και σε άλλες πόλεις της Ρωσίας. Οι Ρώσοι δεν ενδιαφέρονται για private label, θέλουν το ίδιο προϊόν που επέλεξαν και στην Ελλάδα».
Ο ρωσικός λαός διαβάζει πολύ και γνωρίζει αρκετά καλά την ιστορία αλλά και τη μυθολογία της Ελλάδας, αλλά δεν είναι ενημερωμένος για τα ελληνικά προϊόντα, σημειώνει ο κ. Ποπόφ. Στη μοναδική, παγκοσμίως, ποιότητα του κρητικού ελαιόλαδου, αναφέρεται με κάθε ευκαιρία ο εισαγωγέας τροφίμων στη Ρωσία. «Η "μητέρα" του ελαιόλαδου είναι η Κρήτη», είπε κατά την πρόσφατη επίσκεψή του με εκπροσώπους των ρωσικών σουπερμάρκετ στην Κρήτη όπου πήραν μέρος περισσότερες από 60 κρητικές επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στο λάδι, στο κρασί, στην τσικουδιά, στα αρτοσκευάσματα - παξιμάδια, το μέλι, τα βότανα - καλλυντικά και τα τυροκομικά.
Το μεγαλύτερο «μείον» παραμένει το γεγονός ότι πολλές επιχειρήσεις δεν είναι ακόμη πιστοποιημένες, σημειώνει ο κ. Ποπόφ, και στη Ρωσία οι έλεγχοι είναι πολύ αυστηροί, συνεχίζει προσθέτοντας ότι σε αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις λείπει επιπλέον και η σωστή οργάνωση και το απαραίτητο μάρκετινγκ.
«Δεν γίνεται να ζητάει ο εισαγωγέας φωτογραφία του προϊόντος για να ενταχθεί σε κατάλογο και να έρχεται φωτογραφία χαμηλής ποιότητας τραβηγμένη ίσως βιαστικά από ένα κινητό τηλέφωνο?». Επίσης, σχολιάζει ότι απαιτείται μεγαλύτερη βοήθεια από την πρεσβεία, καθώς οι Ελληνες δεν είναι ενημερωμένοι για τις διαδικασίες που απαιτούνται στη ρωσική αγορά, «καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που στέλνει ο Ρώσος ένα συμβόλαιο 17 σελίδες διότι αυτό λέει ο ρωσικός νόμος και ο Ελληνας τρομάζει...».
Γενικότερα για τις συναλλαγές Ελλάδας και Ρωσίας η εκτίμησή του είναι ότι οι Ρώσοι φοβούνται τους Ελληνες ότι δεν διακατέχονται από επαγγελματισμό και υποστηρίζει με πάθος ότι κάτω από την «ομπρέλα» της Ελλάδας μπορεί να υποστηριχθεί η εξαγωγή οποιουδήποτε ελληνικού προϊόντος.
Ο κ. Ποπόφ, παντρεμένος με Ελληνίδα και με εξοχικό στην Ουρανούπολη «για να μπορούμε να έχουμε θέα στο Αγιον Ορος», όπως αναφέρει ο ίδιος, πιστεύει ακράδαντα ότι «σήμερα η Ελλάδα είναι η καλύτερη χώρα για να κάνεις δουλειά. Εχει ήλιο και θάλασσα και είναι η πιο πλούσια χώρα στην Ευρώπη, αλλά θα πρέπει να αποβάλει μία νοοτροπία ετών που την κρατάει πίσω?», ενώ σημειώνει ότι ως εκπρόσωπος της εισαγωγικής εταιρείας ότι θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να παρέχει βοήθεια για να ξεπεραστούν εμπόδια που διαπιστώνονται στην πορεία των εξαγωγών μας.
Παράλληλα, σημειώνει ότι δεν γίνεται η πρεσβείας μας να εργάζεται με τόσο λίγα άτομα. Πεποίθησή του είναι ότι μπορούν να εκδοθεί διπλάσιος αριθμός βίζας για Ρώσους τουρίστες, αλλά η δυναμική της πρεσβείας μας δεν μπορεί να ξεπεράσει εύκολα τον αριθμό των 700 που φτάνει σήμερα. «Περισσότεροι Ρώσοι τουρίστες σημαίνει περισσότερη εξοικείωση με τα ελληνικά προϊόντα» σημειώνει και αναφέρει ότι σήμερα ο Ρώσος που θέλει να πιει ένα καλό κρασί, μπορεί να διαλέξει ένα μέτριο γαλλικό ή ιταλικό από ένα πολύ καλό ελληνικό που θα είναι στην ίδια τιμή με τα προηγούμενα κι αυτό διότι δεν συνδυάζει τη χώρα με το προϊόν της.
Επίσης, υπενθυμίζεται ότι στο πρόσφατο ταξίδι του με τους εκπροσώπους του ρωσικού λιανεμπορίου στην Κρήτη εντοπίστηκε ότι υπάρχουν προβλήματα για να εισάγει η Ρωσία ελληνικά τυροκομικά προϊόντα, καθώς καμία επιχείρηση της Κρήτης δεν είναι πιστοποιημένη. «Πρέπει να γίνουν ειδικά έγγραφα της ΕΕ για τη ρωσική αγορά. Εμείς από την πλευρά μας θα βοηθήσουμε, ώστε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να πιστοποιηθούν και οι εταιρείες με τα τυροκομικά προϊόντα», συνέχισε ο ίδιος και κατέληξε αναφερόμενος στις προοπτικές που υπάρχουν: «Η ρωσική αγορά είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά τις ποσότητες, μην περιμένει καμία επιχείρηση ότι ξεκινώντας τη συνεργασία θα φεύγουν αμέσως από την Κρήτη ολόκληρα κοντέινερ με τα εμπορεύματα. Η αγορά της Ρωσίας είναι δύσκολη, είναι επαγγελματική, οπότε θα ξεκινήσουμε με μικρά βήματα.
Το καλό είναι ότι έχουν ήδη έρθει αλυσίδες σουπερμάρκετ και έχουν επιλέξει προϊόντα. Οπότε με την εισαγωγή, αυτά τα προϊόντα θα βρεθούν στα ράφια και θα τα δει ο Ρώσος καταναλωτής.
Στη συνέχεια, ξεκινά μία ακόμη δύσκολη προσπάθεια, να γνωρίσουν οι καταναλωτές τα προϊόντα. Αυτή είναι μία δύσκολη δουλειά, για να τους δώσουμε το μήνυμα να αγοράσουν τα προϊόντα. Αυτό εξαρτάται από τις κρητικές επιχειρήσεις, πώς θα υποστηρίξουν τα προϊόντα τους, από εμάς ως εισαγωγική εταιρεία το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε και τέλος το τι θα επιλέξει τελικά ο καταναλωτής».
Κεντρική ιδέα είναι το στήσιμο ενός «κρητικού» μπακάλικου μέσα σε μία γνωστή αλυσίδα ντελικατέσεν στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας. Ο κόσμος θα έχει την ευκαιρία να γευθεί τα κρητικά προϊόντα και να αγοράσει επί τόπου ό,τι του αρέσει. Η μεγαλύτερη καινοτομία στην προώθηση των κρητικών προϊόντων κρύβεται στο roadshow: Μία κινητή έκθεση όλων των κρητικών προϊόντων, η οποία θα μεταφέρεται από πόλη σε πόλη και θα δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους όλων των περιοχών να γνωρίσουν τις κρητικές γεύσεις.
Εξαιρετικές ευκαιρίες συνεργασίας για τις δύο χώρες
Ενέργεια, τουρισμός, ναυτιλία και γεωργία είναι οι τομείς που σήμερα παρουσιάζουν εξαιρετικές ευκαιρίες συνεργασίας της χώρας μας με τη Ρωσία. Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ κ. Κ. Μίχαλος στην ομιλία του στη Μόσχα στο πλαίσιο εκδήλωσης της Εurofresh fruits, ενός προγράμματος της ΕΕ που διαχειρίζεται η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων.
Ο κ. Μίχαλος ανέφερε ότι ιδιαίτερα ο κλάδος της γεωργικής παραγωγής παρέχει ένα εξαιρετικά γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη αμοιβαία επωφελών συνεργασιών. Συγκεκριμένα, ο κλάδος της γεωργικής παραγωγής φρούτων και λαχανικών με εξαγωγές ύψους 115 εκατ. ευρώ το 2012 έναντι 98 εκατ. ευρώ το 2010 κατέχει το ένα τέταρτο των συνολικών εξαγωγών προς τη Ρωσία που έφτασαν το 2011 τα 394 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερα στον τομέα φρούτων και λαχανικών οι εξαγωγές μας έφτασαν τα 80,8 εκατ. ευρώ το 2011 έναντι 48 εκατ. ευρώ το 2010. Η μεγαλύτερη εξαγωγή σημειώθηκε στις εξαγωγές φράουλας με 129% τα ροδάκινα και νεκταρίνια με αύξηση κατάλογο 24% και άλλες, τα νωπά φρέσκα αγγουράκια που τετραπλασιάσθηκαν, τα ακτινίδια κ.λπ.
Τέλος, ο κ. Μίχαλος σημείωσε ότι σε συνεργασία με την κυβέρνηση και τους παραγωγούς θα επιχειρηθεί η ενίσχυση της παρουσίας των ελληνικών φρούτων και λαχανικών στη ρωσική αγορά με παραγωγή πρώιμης παραγωγής και διεύρυνση των καλλιεργειών, ενδυνάμωση του μεριδίου των νεκταρινιών, των ροδάκινων του κερασιού και του μεριδίου της φράουλας με νέες ποικιλίες.
Σημειώνεται ότι η ελληνική φράουλα κατέχει το 75% της ρωσικής αγοράς, τα νεκταρίνια το 45%, το ροδάκινο το 60% και το ακτινίδιο το 50%. Ο πρέσβης της Ελλάδας στη Ρωσία κ. Μ. Σπινέλης στην ομιλία του στην ίδια εκδήλωση αναφέρθηκε στην πολύ καλή πορεία των ελληνικών εξαγωγών Οι οποίες το πρώτο εξάμηνο του 2012 παρουσίασαν αύξηση 34% και πέρυσι η αύξηση ανήλθε σε 27%. Τόνισε τα πλεονεκτήματα της τεράστιας αγοράς της Ρωσίας που μπορεί πλέον να υποδεχθεί οποιοδήποτε προϊόν.
Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Επιμελητηρίου της Μόσχας κ. Σεργκέι Κουσμίν ανέφερε ότι υπάρχει πρόγραμμα βελτίωσης της αγροτικής παραγωγής στη Ρωσία το οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις μέσω της επιτόπιας παραγωγής προϊόντων, ώστε να ελαχιστοποιήσουν το κόστος και να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες εξαγωγής στις χώρες της κοινοπολιτείας. Η Ρωσία στοχεύει στην αύξηση των εξαγωγών σιτηρών προς την ΕΕ αλλά και στην εξαγωγή κατεργασμένων προϊόντων όπως το αλεύρι.
Τέλος, ανέφερε ότι η Μόσχα των 11-15 εκατ. κατοίκων υπολογίζεται έως το 2020 να έχει διπλασιάσει τον πληθυσμό της προσφέροντας ακόμη μεγαλύτερες ευκαιρίες εξαγωγής ελληνικών προϊόντων, ενώ πρόσθεσε ότι οι επιχειρήσεις μας δεν πρέπει να εστιάζουν μόνο στη Μόσχα αλλά και στην υπόλοιπη Ρωσία.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Κοινοπραξίας Φρούτων κ. Ν. Κουτλίαμπας αναφέρθηκε στην ολοκληρωμένη διαχείριση με σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας.
Ο υπεύθυνος των ελληνορωσικών σχέσεων του Επιμελητηρίου της Μόσχας ανέφερε, από την πλευρά του, ότι ετοιμάζεται πρόταση προς την κυβέρνηση για την αξιοποίηση του διαδικτύου για τη δημιουργία Β2Β επιχειρηματικών επαφών για την ανάπτυξη συνεργασιών με επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο, ενώ υπογράμμισε ότι υπάρχουν επενδυτικές ευκαιρίες στη Ρωσία και για μικρομεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις κάτι που μπορεί να αξιοποιήσει ιδιαίτερα η χώρα μας που παράγει βιολογικά προϊόντα σε μικρές αλλά ποιοτικές ποσότητες.
Η σχετική εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο Κοινοτικού προγράμματος για την προβολή και προώθηση φρούτων και λαχανικών σε τρίτες χώρες. Η χώρα μας συμμετείχε στη διεθνή έκθεση world fresh στη Μόσχα με αυτόν τον στόχο. Συμμετείχαν 10 επιχειρήσεις, οι οποίες πραγματοποίησαν αυτές τις ημέρες 50 συναντήσεις με Ρώσους λιανέμπορους και εισαγωγείς και η Οικονομοτεχνική που εκτελεί για τη χώρα μας το τριετές πρόγραμμα - για λογαριασμό της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων - σχεδιάζει τις επόμενες δράσεις σε Αγία Πετρούπολη και Χονγκ Κονγκ το 2013.
Πηγή: kerdos.gr
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr