Συναρπαστικό αφιέρωμα στην Μπέτυ Ντέιβις την σταρ bigger than life: Snob, ετοιμόλογη, σκληρή, σκύλα με τσαγανό ως το τέλος της ζωής της - 3 άνδρες, εραστές και 11 υποψηφιότητες για Όσκαρ!

Η ζωή της Betty Davis, κατά την άποψη μου, αποτελεί μια ταινία μεγάλου μήκους που στο τέλος δεν θα κλείνει η σκηνή με το The End αλλά με  το be continued.
 

Προσωπικά, είναι το μοναδικό πρόσωπο, η μια και μοναδική ηθοποιός, καλλονή, γυναίκα, προσωπικότητα με top status quality, που με έχει εντυπωσιάσει. Η μοναδική. Δεν πιστεύω σε μύθους, εκτός  από τον δικό της. Για να επιβεβαιωθεί ο κανόνας!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Bette_Davis_-_portrait.jpg

Μεγάλα μάτια, γοητευτική, όχι ιδιαίτερα όμορφη, με μια δόση ειρωνίας στο βλέμμα, snob, ετοιμόλογη, σκληρή, περιφρονητική, δύσκολη εντός και εκτός πλατό, σκύλα –για κάποιους συναδέλφους της- μαχητική με τσαγανό ως το τέλος της ζωής της. Δεν ήταν τυχαίο τίποτα στην ζωή της. Όλα τα είχε κατακτήσει.

Ακόμα και τον τίτλο «Πρώτη Κυρία του Κινηματογράφου»! Ανακηρύχτηκε «νούμερο 2» στη λίστα των «50 Σπουδαιότερων Αμερικανών Θρύλων της Οθόνης» από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου το 1999 (πρώτη είναι η Katharine Hepburn) δέκα χρόνια μετά τον θάνατό της. Πρωταγωνίστηκε σε περίπου 100 ταινίες και κέρδισε 11 υποψηφιότητες για Οσκαρ, κατακτώντας δύο από αυτές - την πρώτη το 1935 για το «Μια επικίνδυνη γυναίκα» και τη δεύτερη το 1938 για το «Ζέζεμπελ, αναφέρει το mylady.gr

 Καθώς μεγάλωνε ηλικιακά, η Μπέτι Ντέιβις αναδείχτηκε σε είδωλο της γκέι κουλτούρας, που λάτρευε τον χαρακτήρα και το έργο της.

Πόσα πράγματα δεν ξέρουμε για την Betty Davis και πόσα δεν θα μάθουμε για την σκοτεινή πλευρά της ζωής της. Κανένα αφιέρωμα δεν είναι πάντα αρκετό για την θεά του Χόλιγουντ!

http://cdn2.blisstree.com/wp-content/uploads/2011/02/Tracy_Davis1939-489x410.jpg
Με το Όσκαρ στο χέρι πλάι στον Σπένσερ Τρέισυ

Γεννήθηκε στις 5 Απριλίου του 1908 στο Λόουελ της Μασαχουσέτης και ήταν Κριός. Ο πατέρας της δικηγόρος στο επάγγελμα, έφυγε  και άφησε την οικογένεια όταν εκείνη ήταν 10 χρονών. Η μητέρα της είχε πολύ λίγα χρήματα και έτσι την έστειλε με την αδελφή της, Barbara, στο οικοτροφείο. Όταν αποφοίτησε από την Ακαδημία Bette Cushing , γράφτηκε  (1920) στη Δραματική Σχολή John Murray Anderson, όπου ήταν άριστη μαθήτρια
Ήταν το αστέρι της τάξης, παρά το γεγονός ότι μια από τους συμμαθητριές  της ήταν η θρυλική –και πολύ ντροπαλή τότε –κωμικός  Lucille Ball!
 Η Μπέτι Ντέιβις ήταν η πρώτη ηθοποιός του Χόλιγουντ που εξασφάλισε έντεκα υποψηφιότητες για βραβείο Οσκαρ. Με την πάροδο των χρόνων μόνο τρεις ηθοποιοί κατάφεραν να ισοφαρίσουν και να ξεπεράσουν το ρεκόρ της κι αυτοί είναι οι:  Μέριλ Στριπ με 16 υποψηφιότητες,  Τζακ Νίκολσον με 12 υποψηφιότητες και Κάθριν Χέπμπορν επίσης, με 12 υποψηφιότητες.

http://media.liveauctiongroup.net/i/8520/9873777_1.jpg?v=8CD2C2A6F48D280
Είχε επίσης το ρεκόρ για τις περισσότερες υποψηφιότητες μέχρι τα 34 της χρόνια, ένα ρεκόρ που κατάφερε να καταρρίψει η Κέιτ Γουίνσλετ που έχει 6 υποψηφιότητες στην ηλικία των  33 χρόνων της.

Μοιράζεται ακόμα και σήμερα μαζί με τη Γκριρ Γκάρσον το ρεκόρ συνεχόμενων υποψηφιοτήτων στα Οσκαρ (ήταν υποψήφια για πέντε συνεχόμενες χρονιές απ' το 1938 μέχρι και το 1942).

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας  Ιεζάβελ (1938), η Davis άρχισε μια ερωτική σχέση με τον σκηνοθέτη Γουίλιαμ Γουάιλερ δηλώνοντας ότι  ήταν η μεγάλη αγάπη της ζωής της. Ο  Γουάιλερ  ήταν παντρεμένος όμως και αρνήθηκε να αφήσει τη σύζυγό του.

Κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ηθοποιού για το ρόλο στην ταινία Of Human Bondage, αλλά σχολίασε ότι ήταν μια καθυστερημένη αναγνώριση  αποκαλώντας το, «βραβείο παρηγοριάς». Για το υπόλοιπο της ζωής της, η Davis υποστήριξε ότι έδωσε εκείνη στο αγαλματάκι το όνομα "Oscar" επειδή το οπίσθιο του έμοιαζε με εκείνο του συζύγου της, του οποίου το μεσαίο όνομα ήταν Oscar. Η φήμη αυτή έχει αμφισβητηθεί από την Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών.

Το 1939  στην ταινία Οι Κρυφές Ζωές της Ελισάβετ και Essex με τον Errol Flynn, για να αποδώσει καλύτερα τον ρόλο της ηλικιωμένης, ξύρισε την γραμμή των μαλλιών της και τα φρύδια της.

http://images4.fanpop.com/image/photos/15100000/Bette-bette-davis-15190697-1683-2113.jpg

Οι ιδιοτροπίες του χαρακτήρα της -οι ακρότητες σε κάποιες ερμηνείες της και ο εξτραβαγκάντ τρόπος καπνίσματος, που είχε υιοθετήσει, έδιναν συχνά μπόλικο υλικό στους μίμους των νάιτ κλαμπ- την ανέδειξαν σε σύμβολο.

Εγωκεντρική και φιλόδοξη δεν επέτρεπε στον εαυτό της να είναι ποτέ κάτι λιγότερο από «πρώτη» σε οτιδήποτε. «Υπήρξα ασυμβίβαστη, ευέξαπτη, άθραυστη, μονομανής, αγενής, άστατη και πολλές φορές δυσάρεστη. Υποθέτω ότι είμαι μεγαλύτερη και από την ίδια τη ζωή».
Οι κινηματογραφικές βεντέτες υπάρχουν από τότε που οι κάμερες ξεκίνησαν να δουλεύουν και ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα ήταν ανάμεσα στην Μπέτι Ντέιβις και  την Τζόαν Κρόφορντ, στην ταινία Whatever Happened To Baby Jane, όπου οι δυο τους ερμήνευσαν δυο ξεπεσμένες αδερφές, καταδικασμένες σε μια μοναχική, αυτοκαταστροφική ζωή στην υπό κατάρρευση έπαυλή τους στο Χόλιγουντ. 

Η Τζόαν θα πει για την Μπέτι: «Είναι cult, αλλά τι στο καλό είναι το να είσαι cult; Είναι σα μία συμμορία από επαναστάτες χωρίς αιτία. Εγώ έχω θαυμαστές. Υπάρχει μία μεγάλη διαφορά». Και η Μπέτι αντεπιτέθηκε λέγοντας: «Έχει κοιμηθεί με κάθε άντρα αστέρα της MGM εκτός από την Λάσι».

http://s1.hubimg.com/u/922262_f520.jpg

«Γιατί είμαι τόσο καλή στο να παίζω σκύλες; Νομίζω επειδή δεν είμαι σκύλα. Ισως γι αυτό η Τζόαν Κρόφορντ να παίζει πάντα τις κυρίες»

Μετρήσεις: 34C-21-34 (ως «πάρα πολύ μεγάλο στήθος» για στάρλετ) 1940), (Πηγή: περιοδικό Celebrity Sleuth)

Μετά την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, η Davis πέρασε τους πρώτους μήνες του 1942 τρέχοντας παντού για την πώληση ομολόγων του πολέμου. Κατάφερε να πουλήσει ομόλογα αξίας δύο εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε δύο ημέρες, καθώς και μια εικόνα του εαυτού της σε Ιεζάβελ για  250.000 δολάρια. Για την προσφορά της αυτή αλλά και την καλλιτεχνική για το ίδιο διάστημα, το 1980, της απονεμήθηκε το διακεκριμένο Πολιτικό μετάλλιο υπηρεσιών , το United States Department of Defense 's, το υψηλότερο πολιτικό βραβείο.

Το 1947, στην ηλικία των 39, γέννησε μια κόρη, την Barbara Davis Sherry (γνωστή ως BD) και έγραψε αργότερα στα απομνημονεύματά της ότι απορροφήθηκε τόσο από την μητρότητα που θεωρούσε ότι τελείωνε η καριέρα της

http://2.bp.blogspot.com/-CN8uEKcdrfQ/Ttf-v5aXmoI/AAAAAAAAF7c/ytYBDhnDlMw/s640/tumblr_luoevirEWY1ql3uylo1_500.gif

Συνέχισε να δουλεύει και τη δεκαετία του 80 και το 1983, μετά την ολοκλήρωση της τηλεταινίας Right of way με τον Τζέιμς Στιούαρτ, της διέγνωσαν καρκίνο του μαστού και της έκαναν μαστεκτομή. Δυο εβδομάδες μετά την εγχείρηση υπέστη εγκεφαλικό. Η υγεία της ήταν σε κρίσιμη κατάσταση κι όλοι νόμιζαν ότι θα πέθαινε.

Εκείνη την εποχή η κόρη της Μπάρμπαρα, έγραψε κι εξέδωσε το βιβλίο My mother's keeper, στο οποίο παρουσίαζε τη μητέρα της αυταρχική κι αλκοολική. Όταν η Ντέιβις συνήλθε, με μικρή παράλυση στην αριστερή γνάθο και στο αριστερό της χέρι, αποκλήρωσε την κόρη της και δεν της ξαναμίλησε μέχρι και το θάνατό της το 1989.

Ο πρώην σύζυγος της Ντέιβις, Γκάρι Μέριλ, κι άλλοι οικογενειακοί φίλοι, διέψευσαν τα γεγονότα του βιβλίου υποστηρίζοντας ότι η Μπάρμπαρα το έγραψε οδηγούμενη από φιλαργυρία

http://4.bp.blogspot.com/-BnbhLQUBzsg/TxiXHje_XCI/AAAAAAAAGNM/g2DV8FsvDOE/s550/tumblr_lv9vm3B0iD1qclcg3o1_400.jpg

Η Ντέιβις βοηθούσε οικονομικά την οικογένεια της κόρης της κι αυτό ήταν κάτι που αναγνωρίστηκε από όλους τους υποστηρικτές της. Ο γιος της πήρε επίσης το μέρος της μητέρας του και δεν ξαναμίλησε στη Μπάρμπαρα. Ως απάντηση στο βιβλίο της Μπάρμπαρα, η Ντέιβις συνέγραψε την δεύτερη αυτοβιογραφία της This'n'That.

 Σε  συνέντευξη της το 1988, παρατήρησε ότι, σε αντίθεση με πολλούς από τους συγχρόνους της, είχε καταφέρει να δημιουργήσει μια μεγάλη καριέρα χωρίς το όφελος της ομορφιάς.
Μετά την λιποθυμία της, κατά τη διάρκεια των βραβείων του αμερικανικού σινεμά το 1989, ανακάλυψε ότι ο καρκίνος είχε υποτροπιάσει, ανέκαμψε για λίγο καιρό πράγμα που της επέτρεψε να ταξιδέψει στην Ισπανία όπου την τίμησαν με βραβείο καριέρας. Κατά τη διάρκεια της διαμονής της εκεί, η υγεία της χειροτέρευσε. Όντας αδύναμη να επιστρέψει στην Αμερική ταξίδεψε μέχρι τη Γαλλία, όπου και εισήχθη σε Αμερικάνικο νοσοκομείο στην πόλη Νεϊγί επί του Σηκουάνα (Neuilly sur Seine). Πέθανε στις 6 Οκτωβρίου του 1989. Η ταφή της έγινε στο Λος Άντζελες

http://assets.ipsy.com/myglam-assets/images/mi-hi59c8nhraf81g76/2_500mi-hi59c8nhraf81g76.png

Ο θάνατός της έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο ως το "κλείσιμο ενός ακόμη κεφαλαίου της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ".

Στην ταφόπλακά της αναγράφεται το εξής: She did it the hard way (Έκανε τα πάντα με τον δυσκολότερο τρόπο)
Το Ταχυδρομείο των ΗΠΑ τίμησε την κορυφαία ηθοποιό, με ένα αναμνηστικό γραμματόσημο το 2008, σηματοδοτώντας την 100η επέτειο από τη γέννησή της. Η σφραγίδα διαθέτει μια εικόνα της στο ρόλο της Margo Channing στο All About Eve (1950).

Το όνομα της έγινε γνωστό στο νεανικό κοινό, όταν η Kim Carnes 's ερμήνευσε το τραγούδι  " Bette  Davis eyes " που έγινε παγκόσμιο χιτ κάνοντας το καλύτερο σε πωλήσεις-ρεκόρ του 1981 στις ΗΠΑ.

Παρέμεινε στο νούμερο ένα για περισσότερο από δύο μήνες και έγινε πλατινένιο! Η ίδια έγραψε επιστολές προς την Kim Carnes και τους τραγουδοποιούς Donna Weiss και Jackie DeShannon , ρωτώντας πώς ήξεραν τόσα πολλά γι 'αυτήν. Ένας από τους λόγους που η Davis αγαπούσε το τραγούδι είναι για το ότι η εγγονή της όταν θα άκουγε αυτό το τραγούδι θα την σκεφτόταν!

Χτίσθηκε Ιδρυμα στη μνήμη της, το οποίο παρέχει οικονομική βοήθεια σε πολλά υποσχόμενους νέους ηθοποιούς.

http://www.philsternarchives.com/site/wp-content/gallery/bette-davis/PST03119-293.jpg

Η Μέριλ Στριπ έλαβε το πρώτο Μπέτι Ντέιβις Lifetime Achievement Award στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης το 1998

Ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ κέρδισε σε δημοπρασία του οίκου Κρίστις, το Οσκαρ, που ειχε λάβει η ηθοποίος το 1938 για τον ρολο της στην ταινία Ιεζάβελ - Die boshafte Lady (1938) πληρώνοντας  578.000 δολάρια. Κατόπιν το παραχώρησε στην Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών

*** Έχει ένα δρόμο με το όνομά της, στο Iowa City, στην  Iowa

Oι Σύζυγοι

Gary Merrill
    
( 28 του Ιούλη 1950 - 6 Ιούλ 1960) χώρισαν (υιοθέτησαν 2 παιδιά )

http://1.bp.blogspot.com/-kf9ldOV1Q2A/UDRTOcmJ02I/AAAAAAAADsU/iGJGLqXFnME/s1600/11+bette-davis2.jpg

William Grant Sherry 
( 30η Νοεμβρίου 1945 - 5η του Ιουλίου 1950) χώρισαν (1 παιδί)

Arthur Farnsworth
 (31 Δεκεμβρίου 1940 - 25η Αυγούστου 1943) (πέθανε)

Harmon Nelson

 (18 Αυγούστου 1932 - 6η Δεκ. 1938) (χώρισαν)

http://1.bp.blogspot.com/-16Mo1MEkajU/UT_soNJ17VI/AAAAAAAAI24/nzqqXWMgzg0/s400/davis75.jpg
    

Έμεινε έγκυος από τον πρώτο σύζυγό Χάρμον Νέλσον το 1933 και 1936, από τον εραστή της William Wyler το 1940, και με το δεύτερο σύζυγό της, τον Arthur Farnsworth το 1941, 1942 και 1943. Σε όλες απέβαλλε.

http://torontofilmsociety.org/files/2013/09/In-This-Our-Life-1942.jpg

Δηλώσεις

*** Θα παντρευτώ ξανά, αν βρώ έναν άνθρωπο που έχει δεκαπέντε εκατομμύρια δολάρια περιουσία, θα υπογράψει πάνω από το μισό σε μένα, και αφού μου εγγυηθεί ότι θα είναι νεκρός μέσα σε ένα χρόνο.

***θέλω να πεθάνω με τα ψηλά τακούνια μου σε δράση.

***Αν δεν δούλευα στο Χόλυγουντ, θα ήμουν  η καλύτερη γραμματέας του κόσμου.

** Όταν πεθάνω, θα χρειαστεί κατά πάσα πιθανότητα δημοπρασία για τις ψεύτικες βλεφαρίδες μου. Το μεγαλύτερο μυστικό της ήταν ότι χρησιμοποιούσε καφέ μάσκαρα.

*** Για τον John Wayne έχει δηλώσει: Είναι ο πιο ελκυστικός άνθρωπος που περπάτησε ποτέ στη γη, νομίζω.

** Δεν μπορείτε να μου πείτε ότι κάθε άνθρωπος που έχει αγαπήσει πραγματικά μια γυναίκα, ή αντιστρόφως, μπορεί πραγματικά να είναι φίλοι και πάλι, μετά από ένα διαζύγιο. Είναι σαν να δένεις, ένα ροζ κορδελάκι σε  πολυβόλο.

*** Από τη στιγμή που ήμουν έξι αισθάνθηκα σέξι. Και επιτρέψτε μου να σας πω ότι ήταν κόλαση, απόλυτη κόλαση!

50 χρόνια πριν, η Μπέτι Ντέιβις μιλούσε ήδη για την πάλη των φύλων στο Χόλιγουντ

«Σαν γυναίκα, νομίζω ότι η ευφυΐα είναι ένα τεράστιο εμπόδιο στη βιομηχανία. Νομίζω ότι είναι ένα τεράστιο εμπόδιο για οποιαδήποτε...
γυναίκα και στην προσωπική της ζωή. Στη βιομηχανία γίνεται ακόμη μεγαλύτερο γιατί υπάρχει βαθιά δυσαρέσκεια... από την ανδρική πλευρά. Ολοι δουλεύουμε για τους άντρες, αυτοί βρίσκονται στις θέσεις εξουσίας και θεωρούν πιο βολικές τις γυναίκες που δεν σκέφτονται ή δεν υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους. Αν είσαι γυναίκα με μυαλό σε αυτή τη δουλειά μπορείς να κάνεις περισσότερους εχθρούς...»

H «ανέκδοτη» συνέντευξη της Μπέτι Ντέιβις που ήρθε στη δημοσιότητα μέσα από ένα ευφάνταστο animation της σειράς «Blank on Blank» του PBS δόθηκε το 1963 στην ρεπόρτερ και δημοσιογράφο Σίρλεϊ Εντερ, όταν η μυθική ηθοποιός ήταν 55 ετών, είχε κερδίσει ήδη δύο Οσκαρ και ήταν υποψήφια για 11η φορά.

Μέσα σε πέντε λεπτά, η Ντέιβις που υπήρξε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης μέσα σε μια ανδροκρατούμενη βιομηχανία, εξηγεί με απλά λόγια αυτό που ακόμη και σήμερα προσπαθούν να εξηγήσουν οι γυναίκες στο Χόλιγουντ, το πόσο δύσκολο είναι να νιώσεις ισότιμη, να έχεις ίδιες ευκαιρίες και να μπορείς να είσαι ο εαυτός σου σε ένα σύστημα που θα προτιμούσε να παραμείνεις μια απλή ενζενί για μαζική χρήση.

 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr