Πολιτιστικό αφιέρωμα του Δήμου Φιλοθέης-Ψυχικού για την παγκόσμια ημέρα εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών - Πορτοκαλί φωταγώγηση στο γλυπτό Ζάλογγο του Ζογγολόπουλου
Η performance “Μάγισσες” στην Υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ψυχικού...
Ο Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού συμμετέχει στην παγκόσμια καμπάνια του ΟΗΕ «16 Days of Activism – Orange the World» η οποία ξεκινά στις 25 Νοεμβρίου , την Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και ολοκληρώνεται στις 10 Δεκεμβρίου με την Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Οι δυό συμβολικές ημερομηνίες υποδηλώνουν ότι η βία κατά των γυναικών είναι η μεγαλύτερη παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων παγκοσμίως.
Στηρίζουμε έμπρακτα την κατοχύρωση του δικαιώματος των γυναικών σε μια ζωή χωρίς βία με δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στην Υπαίθρια Γλυπτοθήκη του Ζογγολόπουλου.
Α. Στις 25 Νοεμβρίου φωτίζουμε πορτοκαλί το γλυπτό Ζάλογγο
Η μοναδική περίπτωση του Μνημείου του Ζαλόγγου ως δημόσιου έργου τέχνης
Πρόκειται για το μοναδικό δημόσιο μνημείο της Ελλάδας με διαστάσεις 18x15 ,το πρώτο σε αυτή την κλίμακα, που είναι αφιερωμένο στη συμβολή της Ελληνίδας στον Αγώνα για την Ελευθερία και δημιουργήθηκε στο ορος Ζάλογγο in situ .
Η επέτειος των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 συμπίπτει με τη συμπλήρωση 60 χρόνων από τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου Ζαλόγγου στις 10 Ιουνίου 1961.
Στο πλαίσιο αυτής της διπλής συμβολικής επετείου το Μνημείο Ζαλόγγου κηρύχθηκε φέτος ως Μνημείο Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς δημιουργημένο σε έναν τόπο ιδιαίτερης ιστορικής αξίας για την Ελλάδα.
Η αποπεράτωση του μνημείου αποτελεί έως σήμερα κατασκευαστικό άθλο για την Ελλάδα του 1960 και για τη διασφάλιση της ολοκλήρωσής του το μνημείο τέθηκε «υπό την προστασία» της τότε βασίλισσας Φρειδερίκης.
Η εν λόγω «προστασία» δεν είναι διόλου τυχαία καθώς φέρεται ότι μια γυναίκα (η πρώτη γυναίκα πολίτης της χώρας τότε) αναλάμβανε να αποδοθούν οι πρέπουσες τιμές στις γυναίκες που ιστορικά θα έπρεπε να αποτελούν πρότυπο για τις επερχόμενες γενιές των Ελληνίδων τιμώντας τη θυσία των γυναικών του Σουλίου και την εθνική μας ιστορία.
Το Μνημείο Ζαλόγγου αποτελεί σύμβολο για την αυτοδιάθεση των γυναικών και ιστορικά ο χαρακτηρισμός του συμπίπτει το 2021 με την έναρξη του κινήματος MeToo στην Ελλάδα, όπου η υπεράσπιση της γυναικείας αξιοπρέπειας φαντάζει πιο επίκαιρη από ποτέ.
Β. Η performance “Μάγισσες” 2/12/2021 -Υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ψυχικού
Στις 2 Δεκεμβρίου στις 19.00 θα πραγματοποιηθεί η λυρική performance “Μάγισσες”, βασισμένη στο ομώνυμο έργο της βραβευμένης με το κρατικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενης πεζογράφου Νατάσας Σιδέρη. Συμμετέχουν η ηθοποιός Νικόλ Δημητρακοπούλου, η μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη και ο ακορντεονίστας Κώστας Ζιγκερίδης.
Το δρώμενο μετατρέπει την Υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ψυχικού σε σκηνικό χώρο, δίπλα στο γλυπτό Ποσειδώνας του Γεωργίου Ζογγολόπουλου .
Οι “ Μάγισσες” της επόχης μας, που γράφτηκαν με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα βίας κατά των γυναικών στη χώρα μας, συνομιλούν με μπαροκ μουσικά σπαράγματα και ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς. Θραύσματα απώλειας, μνήμης και απουσίας γυναικών που δεν πρέπει να ξεχαστούν, ζητήματα έμφυλης βίας ως ολοζώντανα αιτήματα του παρόντος, πλημμυρίζουν τη γλυπτοθήκη Ζογγολόπουλου, συνδιαλέγονται με την συναρπαστική ιστορία του δημιουργού της.
Η performer και σκηνοθέτης Νικόλ Δημητρακοπούλου αναφέρει :
«Η υπαίθρια γλυπτοθήκη του Ζογγολόπουλου θα μετατραπεί σε μια ειδικά διαμορφωμένη σκηνή και με φόντο τα εμβληματικά γλυπτά του Ψυχικιώτη καλλιτέχνη ,θα στηθεί μια υπαίθρια εικαστική και μουσικοθεατρική δράση. Μία μεσόφωνος ένας ακορντεονίστας και μια ηθοποιός θα αφηγηθούν την ιστορία της βίας πάνω στο σώμα και το πνεύμα της γυναικείας ύπαρξης.
Η εκδήλωση περιλαμβάνει την υποδοχή και την περιήγηση στην Υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ψυχικού μέσα από μια σύντομη ξενάγηση στην πορεία και το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου.
Ο Ποσειδώνας του Γιώργου Ζογγολόπουλου θα μπορούσε να αναπαριστά έναν πίδακα νερού όπου συμβολίζει την αέναη κίνηση και τη ρευστότητα, όπως ακριβώς και το υδάτινο στοιχείο στη φύση. Η αέρινη και διάφανη μορφή του Ποσειδώνα του Γιώργου Ζογγολόπουλου είναι εκείνη που δυναμικά μας ρίχνει στον αγώνα της διεκδίκησης ώστε να κατακτήσουμε τις ήρεμες θάλασσες στις οποίες οραματιζόμαστε να συμπορευτούμε.»
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Η Νατάσα Σίδερη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Συγκριτική Πολιτική στο University of York της Αγγλίας και Σύγχρονη Γαλλική Φιλοσοφία στο King’s College του Λονδίνου. Είναι θεατρική συγγραφέας, διηγηματογράφος και μεταφράστρια.
Tα πρώτα της θεατρικά έργα γράφτηκαν και παρουσιάστηκαν στα αγγλικά. Το 2013 το έργο της με τίτλο "Στη γέφυρα" ("On The Bridge") απέσπασε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό που διοργάνωσε η ομάδα Origins και παρουσιάστηκε στο αγγλικό κοινό τον ίδιο χρόνο. Ακολούθησε "Το νησί της αθανασίας" ("The Island of Immortality"), το οποίο βραβεύτηκε στο διαγωνισμό θεατρικού έργου του ιδρύματος Ronald Duncan Literary Foundation, και περιόδευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο σε σκηνοθεσία της ομάδας The Certainty of Chance Theatre Company. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2015, παρακολούθησε το Στούντιο Συγγραφής του Εθνικού Θεάτρου.
Το 2016 η Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών της απένειμε έπαινο για τη νουβέλα "Τρεις στις πέντε". Το 2017 το έργο της "Τιτανομαχίες" (Σοκόλη, 2017) παρουσιάστηκε στο Εθνικό θέατρο σε σκηνοθεσία Υρώς Μανέ, ως μέρος της δράσης Ο Συγγραφέας του Μήνα.
Το 2018 κυκλοφόρησε η πρώτη συλλογή διηγημάτων της με τίτλο "Κυρίαρχοι πονηροί λογισμοί" από τις εκδόσεις Μωβ Σκίουρος, με την οποία απέσπασε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου του περιοδικού" "Ο Αναγνώστης". Άλλα διηγήματά της έχουν εμφανιστεί σε ελληνικά και ξένα έντυπα.
Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Νικόλ Δημητρακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Φοίτησε στην Δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών και αποφοίτησε από την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μοντέρνοι Καιροί, ενώ παράλληλα είναι πτυχιούχος του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στο Performance Making του Goldsmiths, University of London.
Κατά την διάρκεια της θητείας της ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης σχεδίασε και υλοποίησε πλήθος καλλιτεχνικών δρώμενων και παραστάσεων, ενώ σήμερα είναι μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής επι Καλλιτεχνικών Θεμάτων-Συντονίστρια Πολιτιστικής και Κοινωνικής Διάδρασης του ΙΜΚ. Είναι υπεύθυνη πολιτισμού στον Δήμο Φιλοθέης Ψυχικού.
Από το 2010 έχει δουλέψει ως σκηνοθέτις και ηθοποιός στην Ελλάδα και την Αγγλία. Η τελετουργική διάσταση του θεάτρου, η αλληλεπίδραση και ο διάλογος μεταξύ των τεχνών, η λειτουργία του χώρου και η παρουσία του performer σε διαλεκτική σχέση με τον θεατή είναι δομικά στοιχεία της πρακτικής της. Μεγάλο μέρος της δουλειάς της επικεντρώνεται στο θέατρο που αφορά και ταυτόχρονα εμπλέκει ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες .
Έχει πραγματοποιήσει παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Γαλλικό Ινστιτούτο, Θέατρο 104 κ.ά, σε non- conventional χώρους όπως Brick Lane Market (the Brick Box), Shunt Vaults-London Bridge, Μουσείο Μαραθωνίου Δρόμου, αλλά και σε site specific performances όπως κτίρια υπό κατεδάφιση (7 quiet acts of domestic violence, London ), Hotel Xenia Ναύπακτος (Dismember to Remember, Commun(icat)ion of Crisis symposium, Institute for Live Arts Research).
Ο Κωνσταντίνος Ζιγκερίδης γεννήθηκε στις Σέρρες. Σπούδασε ακορντεόν κονσέρτου στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και στο Πανεπιστήμιο Μουσικής του Ανοβέρου με υποτροφίες από το ίδρυμα Ωνάση, το Ι.Κ.Υ. κ.α. Είναι μέλος του ¨Oros Ensemble¨ και συνεργάζεται τακτικά με την Εναλλακτική Σκηνής της ΕΛΣ.
Ως σολιστ, έχει δώσει συναυλίες στην Ελλάδα, Γερμανία, Αργεντινή, Αγγλία, Γαλλία, Χιλή, Ελβετία, Αυστρία, Κροατία, Σερβία.Την περίοδο 2016-2019 έζησε στο Μπουένος Άιρες ερχόμενος σε επαφή με το tango και μαθαίνοντας μπαντονεόν. Ταυτόχρονα δίδασκε ελληνική μουσική στο ίδρυμα "Fundacion Helenica de Argentina". Ηχογράφησε δίσκους με δύο συγκροτήματα που δημιούργησε στο Μπουένος Άιρες: Anámnezy και Kalo Chiriklo (το δεύτερο με την υποτροφία Mecenazgo της κυβέρνησης του Μπουένος Άιρες).
Η μεσόφωνος Αναστασια Κότσαλη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Στούντιο Όπερας της Eθνικής Λυρικής Σκηνής, στην Ακαδημία Κιτζάνα της Σιένας, στη Θερινή Ακαδημία Μοτσαρτέουμ. Συνεχίζει τη μελέτη ρεπερτορίου με τη μεσόφωνο Κριστίνα Χαμμαρστρομ.
Έχει συνεργαστεί με Εθνική Λυρική Σκηνή, Καμεράτα-Armonia Atenea, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Latinitas Nostra, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων κ.ά.
Ιδρυτικό μέλος της ομάδας μουσικού θεάτρου Ραφή, η οποία δραστηριοποιείται σταθερά από το 2012 σε συνεργασία με τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Αθήνας. Φοίτησε στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr