Top Women η Φιλίτσα Δασκαλάκη & η Πένυ Κουβαρά: Δημιουργοί του ''architecture4kids''

H Φιλίτσα Δασκαλάκη και η Πένυ Κουβαρά εδώ και 2 χρόνια οργανώνουν εργαστήρια "Αρχιτεκτονικής για παιδιά" σε διάφορα σχολεία, χώρους πολιτισμού αλλά και  summer camps

Το architecture4kids είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα για παιδιά 4-12 ετών που σχεδιάστηκε από την αρχιτέκτονα Φιλίτσα Δασκαλάκη και την εικαστικό Πηνελόπη Κουβαρά και υλοποιείται από τον Απρίλιο του 2014. Τα εργαστήρια απευθύνονται σε σχολεία, χώρους πολιτισμού και summer camps.

Ειρήνη Νικολοπούλου: Ποιό ήταν το κίνητρο ή καλύτερα η έμπνευση για το Αρχιτεκτονική για παιδιά ;

Φιλίτσα Δασκαλάκη: Η ιδέα για τα εργαστήρια «Αρχιτεκτονική για παιδιά» ξεκίνησε βλέποντας την σημερινή εικόνα των πόλεων, όπου δεν υπάρχει μέτρο και αισθητική στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την προβολή των καταστημάτων μας, την αξιοποίηση των κοινόχρηστων χώρων, τις αυθαίρετες επεκτάσεις των σπιτιών μας.  Σκέφτηκα ότι έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος να καταλάβουν τα παιδιά  πώς μπορούν να διαχειρίζονται όλα αυτά τα πράγματα και ότι είναι στα χέρια τους να επηρεάσουν την εξέλιξη του περιβάλλοντος όπου ζουν. Να φανταστούν και να προτείνουν τις δικές τους πόλεις.

Ε.Ν: Γιατί η αρχιτεκτονική είναι κατάλληλη για τα παιδιά και πως θα το πετύχετε αυτό ;

Φ.Δ: Ο στόχος δεν είναι να γίνουν τα παιδιά  αρχιτέκτονες, αλλά να ανοίξουν τους ορίζοντές τους με εικόνες από όλο τον κόσμο, να πειραματιστούν με κατασκευές, να φανταστούν και να δημιουργήσουν, να προτείνουν νέους κόσμους. Διασκεδάζοντας χρησιμοποιούν τα μαθηματικά, τους κανόνες της φυσικής, την αισθητική, ενδυναμώνουν την τρισδιάστατη αντίληψή τους και δουλεύουν στις δεξιότητες της συνεργασίας.

Ε.Ν: Η  μέχρι σήμερα εμπειρία σας τι λέει ; Πως αντέδρασαν , τι παρατηρήσεις έκαναν, σε τι στάθηκαν περισσότερο ;

Φ.Δ: Αρχικά στα εργαστήρια τα παιδιά είναι αρκετές φορές επιφυλακτικά, ειδικά όταν πραγματοποιούνται σε χώρους που δεν έχουν την δυνατότητα να γίνει μία εισαγωγική παρουσίαση. Δεν ξέρουν τι είναι αυτό που θα τους ζητηθεί και είναι «κουμπωμένα».

Όταν όμως δουν ότι δεν είναι κάτι απόλυτα συγκεκριμένο αυτό που θα κατασκευάσουν, αλλά ο καθένας μπορεί να αφήσει την φαντασία του και τις ικανότητές του να τον οδηγήσουν, φτάνουμε να…μη μας αρκεί ο χρόνος του εργαστηρίου…

Ε.Ν: Που  θα πάει το project ; Έχετε σκεφτεί να το "στείλετε" στο εξωτερικό ; Υπάρχουν αντίστοιχα διεθνώς ;

Φ.Δ: Το project ξεκίνησε το 2014 με τα πρώτα εργαστήρια και εμπλουτίστηκε το 2015 με την είσοδο της φίλης μου Πένυς Κουβαρά που είναι εικαστικός και δίνει και το δικό της στίγμα στην όλη προσπάθεια. Ο στόχος μας είναι τα εργαστήρια  να εισαχθούν σαν δραστηριότητα σε σχολεία και χώρους πολιτισμού.

Ε.Ν: Από  ποια ηλικία είναι καλύτερο να ξεκινήσει αυτή η εκπαίδευση ;

Φ.Δ: Η παιδεία που παρέχουμε στα παιδιά μας είναι αυτή που θα διαμορφώσει τον χαρακτήρα τους και θα τα οδηγήσει να αντιληφθούν τον κόσμο γύρω τους. Όσο περισσότερα ερεθίσματα έχουν τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία τόσες περισσότερες διεξόδους τους δίνουμε. Έτσι, πιστεύουμε ότι και με τα εργαστήρια αυτά θα ανοίξουμε νέες οδούς για τα παιδιά, να βρουν ενδιαφέροντα που μέχρι τώρα δεν είχαν σκεφτεί.

Who is Who

Φιλίτσα Δασκαλάκη: Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1972. Αποφοίτησα το 1994 από την Πολυτεχνική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με το πτυχίο του Αρχιτέκτονα Μηχανικού. Κατά την διάρκεια των σπουδών μου εκεί έλαβα μέρος σε ερευνητικά προγράμματα με παρουσιάσεις στα συνέδρια: Διεθνές Συνέδριο IAPS 12 στη Χαλκιδική (1992) , με θέμα «Νόημα και Νοητική Αναπαράστασης: Διαδρομή σχολείο-σπίτι» και Ελληνική Σημειωτική Κοινότητα, IV Συνέδριο στη Θεσσαλονίκη (1992), με θέμα «Νόημα και Νοητική Αναπαράστασης: Η περίπτωση της γειτονιάς». Συνέχισα τις σπουδές μου στη Bartlett School of Architecture & Planning στο Λονδίνο αποκτώνταςMSc in European Property Development and Planning.
Από το 1997 έως σήμερα εργάζομαι ως ελεύθερος επαγγελματίας στους τομείς της μελέτης και της κατασκευής κτιρίων κατοικίας και επαγγελματικών χώρων. Παράλληλα εργάστηκα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και τα Special Olympics το 2011. Από το 2011 εργάστηκα ως Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Γλυφάδας όπου γνώρισα από κοντά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και εμπνεύστηκα τα εργαστήρια Αρχιτεκτονικής για Παιδιά για να μπορέσουν τα παιδιά να φανταστούν, να προτείνουν και να δημιουργήσουν τις δικές τους πόλεις.
www.fk-architects.gr

Πηνελόπη Κουβαρά: Εικαστική καλλιτέχνης και video editor.
Γεννήθηκα το 1966. Τελείωσα το Αρσάκειο Πάτρας. Διέκοψα τις σπουδές στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Παβίας στην Ιταλία για να σπουδάσω ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Αποφοίτησα το 1993. Υπήρξα υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση από το 1989 ως το 1992.
Με υποτροφία Έρασμος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών παρακολούθησα κύκλο BA Hons Fine Art στο Middlesex Polytechnic του Λονδίνου το 1991.
Έχω κάνει δύο ατομικές εκθέσεις ‘time loss’ Yiayiannos Gallery,  2002 και ‘μνήμη’ π. 37 art gallery, 2006. Έχω συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Από το 2006 ως το 2013 εργάστηκα σε σχεδιασμό και δημιουργία ντοκιμαντέρ με την Αύρα Γεωργίου. Εργάστηκα επίσης σαν video editor, web researcher και website administrator.
Από τον Οκτώβριο του 2015 με την Μ. Ιγγλέση δημιούργησα το video project non stop motion animation by people in motion, για παιδιά και εφήβους πρόσφυγες.
http://www.penelopekouvara.com/

Για περισσότερες πληροφορίες www.architecture4kids.com

Συνέντευξη: Ειρήνη Νικολοπούλου

Επιμέλεια - Οπτικοποίηση: Μέτσαϊ Μαρία

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ